Škoda chrlí nejvíc aut v historii. V celosvětovém měřítku jsou však stále lepší Wuling nebo Changan

Ondřej Běhal
14. 7. 2016 7:12
Žebříčku podle počtu prodaných aut za první čtvrtletí letošního roku vévodí Toyota před Volkswagenem. Škoda je na 23. místě. Před ní jsou i v Evropě neznámé značky Changan nebo Wuling.
Wuling Hongguang byl ještě loni nejprodávanějším autem na světě. Letos je třetí.
Wuling Hongguang byl ještě loni nejprodávanějším autem na světě. Letos je třetí. | Foto: GM

Škoda Auto prodala podle údajů společnosti JATO v prvním čtvrtletí letošního roku 271 tisíc aut, což je historicky nejlepší výsledek. Stačí však pouze na 23. příčku v celosvětovém žebříčku automobilových výrobců zaměřujících se na osobní a lehká užitková auta.

Žebříček nejúspěšnějších automobilových značek

1. Toyota                1,792 milionu aut

2. Volkswagen       1,552

3. Ford                   1,496

4. Nissan               1,210

5. Honda                1,118

6. Hyundai              0,992

7. Chevrolet           0,850

8. Suzuki               0,666

9. KIA                    0,636

10. Mercedes        0,531

...

15. Changan         0,382

...

18. Wuling             0,351

...

23. Škoda             0,271

Zdroj: JATO. Jde o součet osobních a lehkých užitkových aut prodaných v prvním čtvrtletí letošního roku.

Zdroj: Ondřej Běhal

První tři místa obsadili Toyota, Volkswagen a Ford. Před Škodu se dostaly i značky, jejichž jména možná slyšíte poprvé v životě. Například na 18. místě se umístila čínská automobilka Wuling. Její velkoprostorový model Hongguang byl ještě loni nejprodávanějším autem v Číně i na světě. Letos ho vystřídala Toyota Corolla a předstihl i druhý Volkswagen Golf.

Dokonce na patnácté příčce celosvětového pořadí značek najdeme Changan. Také v tomto případě jde o čínského výrobce, který spolupracuje například Fordem a Peugeotem. Changan za letošní čtvrtletí prodal 382 tisíc nových aut, tedy o třetinu více než Škoda Auto.

Žádná ze škodovek nefiguruje v TOP 25 celosvětově nejprodávanějších modelů ani mezi TOP 10 v jednotlivých segmentech. O první trojce v žebříčku bez rozdílu velikosti a tvaru karoserie už jsme psali, následuje nejúspěšnější americký model Ford F-Series a Ford Focus.

Na 25. místě najdeme jediné auto vyrábějící se v České republice, které se protlačilo do tohoto žebříčku - nové SUV Hyundai Tucson sjíždějící mimo jiné i z pásů továrny v Nošovicích.

Žebříček podle koncernových skupin vede Volkswagen Group, pod jejíž křídla patří i Škoda Auto. Přesto, že se potýká s aférou Dieselgate, prodala skupina v prvním čtvrtletí letošního roku více než 2,4 milionu aut. Pozice číslo jedna ji patří jak v Evropě tak v Číně. Teprve za VW je Toyota (2,18 mil.), která kraluje v Japonsku, Oceánii nebo Jižní Africe. Následuje Renault-Nissan (1,95 mil.).

Během prvního čtvrtletí letošního roku se celosvětově prodalo více než dvacet milionů nových osobních a lehkých užitkových aut. To je téměř o tři procenta více než ve stejném období před rokem.

Největším světovým trhem je Čína a Tchaj-wan s více než šesti miliony prodanými vozy. Následuje Evropa (4,89 mil.) a severoamerický trh (4,85 mil.). V Japonsku a Koreji se prodalo v prvním kvartálu 1,87 milionu aut.

Pokračuje boom poloterénních vozů SUV. Loni v prvním čtvrtletí jejich podíl na celosvětovém trhu činil 23 procent, letos více než 27 procent. V Česku je to necelých dvacet procent, ale například na Kypru 45 %, v Lotyšsku 38 %, v Kanadě 37 %, v USA 35 %, v Rusku a v Číně 34 %.

Nejvíce vozů kategorie SUV prodávají Nissan, Honda a Ford. Největší podíl v celkovém portfoliu tvoří u Hondy (36 %), naopak u VW Group je to ze všech velkých hráčů nejméně, pouze 13 procent. I to je důvod, proč u koncernu Volkswagen včetně Škody hlasitě křičí o SUV ofenzívě v nejbližších letech.

 

Právě se děje

Další zprávy