Škoda má v Česku nyní svoji kompletní dealerskou síť v novém hávu. Měnily se fasády, interiéry i loga. Takových prodejních míst nyní existuje 184. Z celkem sedmadvaceti dalších autosalonů, v nichž ještě loni lidé kupovali svá auta označená okřídleným šípem, ale veškerá označení připomínající automobilku zmizela. Tito obchodní partneři se totiž rozhodli nepodstoupit proces modernizace svých provozoven. Bez ní by od počátku roku neplnili standardy, které značka dealerům předepsala.
"V posledních měsících loňského roku se Škoda Auto dohodla na ukončení obchodní a servisní smlouvy s 12 partnery značky v Česku," uvedl Miroslav Holan, který je zodpovědný za rozvoj dealerské síť značky v ČR. Zbývajících patnáct jen přestalo prodávat nová auta, značkový servis si nadále ponechají.
O modernizaci více než pěti tisíc dealerství, která Škoda má po celém světě, bylo rozhodnuto již na konci roku 2013. Obchodníci například museli nechat instalovat zelený vstupní portál, vnější stěny natřít v kombinaci bílé a šedivé a samozřejmě vyměnit stará loga za nová. Uvnitř se pak měnila dlažba a nábytek, stejně jako osvětlení. Minimální prodejní plocha musí být 200 m2.
Pokud bylo nutno zasáhnout do konstrukce stávajícího showroomu, byla to záležitost zhruba pěti měsíců. Tak jako v případě největšího tuzemského prodejce Auto Jarov. "Po tu dobu jsme škodovky prodávali v salonu jiné značky, který také stojí v našem areálu," sdělil provozní ředitel společnosti Václav Fojtík.
Jestliže se pouze měnil vzhled vnitřních a vnějších prostor, bylo to možno stihnout rychleji. "Například na Černém Mostě, kde je jedno ze dvou našich prodejních míst, jsme stihli výměnu podlahy a nábytku za provozu během dvou týdnů. Nejprve se udělal o víkendu prostředek showroomu, aby se mohlo prodávat, pak se dodělaly kraje," vysvětluje ředitel pražského dealera NH Car Vít Pěkný.
Nejvíce (o šest) se počet prodejců nových škodovek snížil v Praze. "Nebyl mezi nimi žádný z těch opravdu velkých dealerů,“ říká Holan. I tak je zde síť dostatečně hustá a čítá 23 dealerství. Pět obchodníků skončilo na jižní Moravě a tři ve středních Čechách. Naopak v Karlovarském a Královéhradeckém kraji zůstává prodejní síť Škoda beze změny.
Všichni odcházející obchodníci ukončili činnost po vzájemné dohodě. "Eskalační, tedy vypovídací, řízení nenastalo nikde, s tím, že veškeré závazky, které tyto firmy měly vůči Škodě Auto a ona vůči nim, byly vypořádány zpravidla do konce listopadu,“ doplnil Holan.
Podle Holana byla všude ukončena přeměna v termínu, což byl loňský Silvestr. "V tuto chvíli zbývá ještě na několika místech dodělat instalaci nového značení, například jde o návěstidla či krytky pylonů s logem," vysvětluje Holan. Nestihlo se to u těch dealerů, jejichž budovy mají nějaký netypický půdorys a prvky bylo nutno udělat na míru.
Ti, kteří prodávají nová auta, museli investovat minimálně 3,5 milionu Kč. Servisní partnery přišla akce na půldruhého milionu.
Holan ale upozorňuje, že mnozí vlastníci dealerství utratili vyšší sumy. "Takzvaně na zelené louce bylo postaveno 11 zcela nových autosalonů, 44 % své stávající provozovny výrazně přestavělo a zbývajících 50 % uskutečnilo přeměnu bez nutnosti zásahu do konstrukce stavby," sdělil.
Po skončení přeměny prodejců nových aut a servisů bude Škoda vyžadovat změny související s novým designovým konceptem také po prodejcích prověřených ojetých aut této značky, kteří jsou zapojeni do sítě Škoda Plus. Těch je aktuálně kolem 139.