Pod spojením Škoda RS si dnes každý vybaví nejspíše sportovní Octavii a v posledních týdnech i SUV Kodiaq. Historie dnes již kultovního označení se ale začala psát jinak a mnohem dříve. A občas to byly výjimečně dobré vozy.
Porovnali jsme aktuální Octavii RS s konkurencí od Peugeotu a Hyundai. Podívejte se zde.
Z dalších slavných pilotů soutěžní Škody 130 RS zmiňme třeba Nora Johna Hauglanda (za volantem vozu na snímku), který obecně s mladoboleslavskou automobilkou spojil celou svou kariéru.
Homologace FIA, již jednou prodloužená, skončila Škodě 130 RS v roce 1983. Nástupcem se stal model 130 LR, který ale na úspěchy svého předchůdce nedokázal navázat. Údajů, kolik přesně nakonec vzniklo továrních 130 RS, lze najít několik. Nejčastěji se hovoří o 38, lze ale najít i číslo 98 a větší. Nutno podotknout, že 130 RS později nestavěla jen automobilka, ale v několika exemplářích vznikly i v automotoklubech Svazarm. Dnes lze také narazit na řadu replik původního vozu.
Spolu s koncem 130 RS se také na řadu let upustilo od zkratky RS.