Pod spojením Škoda RS si dnes každý vybaví nejspíše sportovní Octavii a v posledních týdnech i SUV Kodiaq. Historie dnes již kultovního označení se ale začala psát jinak a mnohem dříve. A občas to byly výjimečně dobré vozy.
Porovnali jsme aktuální Octavii RS s konkurencí od Peugeotu a Hyundai. Podívejte se zde.
Při vývoji vyzkoušela automobilka několik různých koncepcí, nakonec vyhrála ta standardní s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Co rozhodně standardní nebylo, to byla převodovka. Manuální pětikvalt byl původem od Porsche. Také motorizace by se dala označit za unikátní, protože mělo jít původně o jednotku pro tehdy již "zaříznutou" Škodu 720.
Model 200 RS měl dvoulitr s výkonem 120 kW a maximální rychlostí 210 km/h, Škoda 180 RS dostala menší osmnáctistovku s výkonem 113 kW. Patřičně upraven byl podvozek s rozvorem 2400 mm, uvnitř vozu nechyběla bezpečnostní trubková klec. Váha celého auta byla mimochodem jen 800 kg.
První Škoda RS měla ale nakonec jen jepičí život. V roce 1974 vznikly dva kusy 200 RS a jeden kus 180 RS, které již o rok později nahradil na mezinárodním poli mnohem kultovnější stroj. Důvodem byla nemožnost získat dle nových předpisů mezinárodní homologaci.