Pod spojením Škoda RS si dnes každý vybaví nejspíše sportovní Octavii a v posledních týdnech i SUV Kodiaq. Historie dnes již kultovního označení se ale začala psát jinak a mnohem dříve. A občas to byly výjimečně dobré vozy.
Porovnali jsme aktuální Octavii RS s konkurencí od Peugeotu a Hyundai. Podívejte se zde.
Nejvyšší výkon vozu byl 103 kW, maximální rychlost se dokázala vyšplhat až na 220 km/h. V takovém případě hovoříme o okruhové variantě 130 RS (na snímku vlevo). Ikoničtější je nicméně soutěžní rallye verze, která měla 96 kW. Dají se ale najít i další modifikace, většinou s mírně nižším výkonem.
Poprvé 130 RS vyjela na závodní tratě v roce 1975, největšího úspěchu ale dosáhla o dva roky později. Soutěžní speciál v roce 1977 odstartoval do Rallye Monte Carlo a posádka Václav Blahna / Lubislav Hlávka dokázala vyhrát kategorii do 1300 cm³. Druhá navíc skončila posádka Milan Zapadlo / Jiří Motal (z tohoto závodu pochází fotka na předchozí kartě). V celkové klasifikaci obsadila 130 RS dvanácté, respektive patnácté místo. Sluší se připomenout, že úspěchů dosahoval speciál i na československých rychlostních zkouškách - několikrát vyhrál nejslavnější podniky, jako Barum Rallye či Rallye Bohemia.
Ještě úspěšnější než v rallye byla 130 RS na okruzích. V roce 1981 získala Škoda titul mistra Evropy cestovních vozů.