Pod spojením Škoda RS si dnes každý vybaví nejspíše sportovní Octavii a v posledních týdnech i SUV Kodiaq. Historie dnes již kultovního označení se ale začala psát jinak a mnohem dříve. A občas to byly výjimečně dobré vozy.
Porovnali jsme aktuální Octavii RS s konkurencí od Peugeotu a Hyundai. Podívejte se zde.
Už v roce 1975 představilo závodní oddělení Škoda Motorsport nový závodní speciál. Opět na základech 110 R Coupé vznikl model 130 RS. Svou siluetou bylo silniční kupé evokováno více než u 180/200 RS, i nový speciál měl nicméně rozšířenou karoserii. A především řadu odlehčených dílů. Střecha, kapota a dveře byly z hliníkové slitiny, blatníky a kryt motoru ze sklolaminátu. Škoda uvádí, že hmotnost vozu byla 720 kg, v různých modifikacích se však mírně odlišovala.
Těch modifikací bylo skutečně hodně. Důležité bylo, aby se objem motoru dostal pod 1300 cm³ a nová 130 RS mohla soutěžit právě v kategorii do 1300 cm³. Nakonec měl čtyřválec 1289 cm³ a přes pětistupňovou (později čtyřstupňovou) manuální převodovku poháněl zadní kola.