"Zatímco koncern VW jako celek prochází krizovým rokem, Škoda je na vrcholu: Češi nyní díky úspěchu v Německu převzali roli dvojky po značce Audi. V Německu vzrostly registrace nových škodovek v porovnání s prvními deseti měsíci roku 2023 o téměř 25 procent, zatímco ve zbytku Evropy došlo k nárůstu o 7,6 procenta," píše německý oborový týdeník Automobilwoche.
V praxi to znamená, že víc aut než Škoda prodává z koncernových značek v Evropě už jen Volkswagen. Součástí VW Group jsou kromě Škody, Audi a Volkswagenu také značky Porsche, Seat a Cupra. I španělská auta jdou na odbyt také výjimečně dobře, Cupra a Seat společnými silami dosáhly osmiprocentního růstu.
"Zatímco Škoda píše příběh úspěchu, obraz o stěžejní značce Volkswagen je smíšený," uvádí dále Automobilwoche. V Německu sice letos prodala o 5,2 procenta aut víc než loni, ve zbytku Evropy však zaznamenala pokles o 1,8 procenta. V rámci celé Evropy však stále jasně vede, vozy s logem VW tvoří 40procentní podíl na koncernových prodejích.
Audi je však podle týdeníku "jasným poraženým" tohoto roku. Jeho podíl klesl v Evropě o 4,6 procenta, na domácím německém trhu, který je pro značku tradičně velmi důležitý, dokonce o téměř 18 procent.
V příštím roce by se však mohla karta obrátit, neboť Audi konečně rozjelo svou dlouho ohlašovanou "modelovou ofenzivu". Na trh se dostala nová Audi A5, coby nástupce úspěšné řady A4.
Značka také nedávno odhalila elektrické SUV Q6 e-tron i liftback a kombi A6 e-tron. Obě auta přijíždějí na nové platformě PPE s 800voltovou architekturou umožňující superrychlé nabíjení.
Kromě obnovy modelové nabídky chce Audi také zcela změnit způsob, jakým se jeho auta v současnosti prodávají: Namísto haly, kde vedle sebe stojí jednotlivé modely v těsných rozestupech, mají vzniknout jakési obývací pokoje zařízené nábytkem. Bude v nich sice méně vystavených aut, zato se tu potenciální zákazník má cítit útulně.
I když nové statistiky registrací v Evropě vypadají oproti loňsku mírně pozitivně, ve srovnání s předcovidovým rokem 2019 je vozů stále mnohem méně, spočítalo Automobilwoche. Podle jeho kalkulací trh klesl o 19 procent, což představuje 425 tisíc aut.
Obzvlášť silně je poklesem zasažena značka Volkswagen, která prodává o 23 procent aut méně než před pěti lety, u Audi je pokles 11procentní. Oproti tomu se ztráta Škody ve výši 1,6 procenta jeví jako zanedbatelná.
Jediná koncernová značka, která prodává víc aut než před covidem, je Porsche. V jeho případě lze růst o 36,5 procenta označit dokonce za enormní.