Mladá Boleslav - Automobilka Škoda Auto loni zvýšila zisk o 6,5 procenta na rekordních 708 milionů eur, tedy v přepočtu asi 19,1 miliardy korun. Tržby stouply o 6,2 procenta na 12,49 miliardy eur, což je zhruba 338 miliard korun. V roce 2014 měla čistý zisk 18,4 miliardy korun.
"K růstu přispěly zvýšené prodeje vozů, lepší mix prodávaných modelových verzí a optimalizované náklady," uvedl člen představenstva zodpovědný za finance Winfried Krause.
Škoda v rámci loňského hospodaření musela vytvořit rezervu 3,2 miliardy korun na servisní akci a technická opatření související s montováním dieselových koncernových motorů obcházejících emisní měření do některých starších modelů. Škoda ale v této souvislosti uplatní pohledávku 1,8 miliardy vůči mateřskému Volkswagenu,jenž jí problematické motory dodával.
Česká automobilka loni dodala zákazníkům rekordních 1 055 500 vozů, meziročně o 1,8 procenta více. V západní Evropě Škoda v roce 2015 rostla o 4,3 procenta na 430 900 dodaných vozů. V Číně prodala 281 700 aut, což je o 0,1 procenta více než v předchozím roce.
“Rok 2015 byl dobrým rokem, i přes náročné podmínky na trzích,” říká šéf firmy Bernhard Maier.
Investice loni klesly o 15 procent na 591 milionů eur, což je v přepočtu asi 16 miliard korun. Škoda chce investovat například do alternativních pohonů a digitalizace. Nejbližším novým přírůstkem v modelové řadě bude velký, až sedmimístný vůz kategorie SUV, který začne prodávat koncem letošního roku.
Počet zaměstnanců Škody se loni zvýšil téměř o tři procenta na 26 646 lidí. Letos chce přijmout další dva tisíce lidí. Nábor nových zaměstnanců je plánován především v souvislosti s rozšířením závodu v Kvasinách a výrobou nového vozu třídy SUV. Řekl to člen představenstva zodpovědný za lidské zdroje Bohdan Wojnar.
Škodu Auto loni táhl zejména její suverénně nejúspěšnější model Octavia, jehož prodej vzrostl o 11 procent. Růst zajistil i zájem o novou generace modelu Fabia. Ostatní modely se prodávaly hůře než v roce 2014.
Automobilce se nejvíce daří ve střední Evropě, kde loni zvýšila prodeje o 15 procent na 172 tisíc vozů. V regionu je každé páté prodané auto právě škodovka. Pomáhá hlavně růst v Česku, dvouciferný byl ale i na Slovensku a ve Slovinsku.