Třímístné auto se spotřebou 2,64 l by se vešlo na pingpongový stůl

Ondřej Běhal
25. 4. 2016 12:42
Petrolejářská společnost Shell ukázala na autosalonu v Pekingu třímístný městský vůz, který podle současných evropských norem spotřebuje jen 2,64 l benzinu na každých sto kilometrů. Váží 550 kg, pohání ho tříválcový motor s objemem 660 ccm. Jeho půdorys je tak malý, že by nepřesáhl rozměry stolu na ping pong. Na délku měří jen 2,5 m, přesto se do něj vejde za řidiče sedícího uprostřed druhá řada sedadel a ještě 160 l pro zavazadla.
Rekordně úsporné miniauto od Shellu se svými tvůrci.
Rekordně úsporné miniauto od Shellu se svými tvůrci. | Foto: Ondřej Běhal

Spotřebu 3,8 litru benzinu na každých 100 km deklarují aktuálně nejúspornější auta s benzinovým motorem na českém trhu. Patří mezi ně například minivozy Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo vyráběné nedaleko středočeského Kolína. Nejméně žíznivé auto s hybridním pohonem na benzin a elektřinu bez možnosti dobíjení ze zásuvky, Toyota Yaris Hybrid, si řekne o půl litru méně. Přehledné tabulky s možností řadit auta prodávaná na českém trhu podle nejnižší spotřeby najdete zde.

Interiér vozu pojme tři lidi. Řidič sedí sám uprostřed.
Interiér vozu pojme tři lidi. Řidič sedí sám uprostřed. | Foto: Ondřej Běhal

Petrolejářská firma Shell vystavila na pekingském autosalonu třímístný vůz, který spotřebuje podle současných evropských norem jen 2,64 l benzinu na 100 km. Dosáhla toho souběžným vývojem karoserie, konstrukce motoru a použitých maziv. Zatím jde o studii určenou spíše pro diskuzi než k sériové výrobě.

Autíčko od Shellu měří na délku jen 2,5 m, tedy méně než nejkratší vůz na trhu Smart Fortwo. Přesto do něj konstruktéři na rozdíl od Smartu vměstnali dvě řady sedadel. Za řidičem sedícím uprostřed vozítka mohou sedět další dva cestující. A ještě zbylo 160 litrů pro zavazadla nebo na dva držáky na dvoulitrové láhve s vodou v prostoru pro posádku.

Auto je tak kompaktní, že by se půdorysem vešlo na pingpongový stůl. Mírně by přečnívala pouze zrcátka.

Koncept městského vozu Shell je postaven na platformě společnosti Gordon Murray Design. Díky použití lehkých materiálů, například uhlíkových vláken, váží autíčko jen 550 kilo, tedy přibližně polovinu hmotnosti dnešních lépe vybavených městských vozů. 

Pod kapotou vrčí tříválcový motor s objemem 660 kubíků, takové pohonné jednotky spíše vídáme v motocyklech. Jeho maximální výkon 33 kW umožňuje autu rozjet se až na 156 km/h, omezovač ho ale zastaví na 145 km/h. Třináctipalcová kola jsou obutá do uzoučkých pneumatik s šířkou jen 14,5 cm. Shell vyvinul pro tuto studii speciální motorový olej snižující tření.

Petrolejářská firma se chlubí, že auto není ekologické pouze při jízdě, ale také při výrobě. Na jeho jeho provoz a produkci se má spotřebovat o polovinu méně energie než u běžného městského vozu. Téměř celé auto je recyklovatelné.

 

Právě se děje

Další zprávy