Konec dubna roku 1984 se stal pro španělskou automobilku Seat přelomovým okamžikem. Právě tehdy totiž vyjel z bran barcelonského závodu Zona Franca první vůz Seat Ibiza, který se později proměnil v nejúspěšnější model španělské značky všech dob.
Vůz dostal jméno podle španělského ostrova ve Středozemním moři, který je proslulý svými hudebními festivaly a party.
Mezinárodní premiéru si zbrusu nový model odbyl na pařížském autosalonu v září roku 1984.
Za design prvních tří generací vozu (v současnosti je v prodeji již čtvrtá generace) byli zodpovědní italští tvůrci. Konkrétně u první generace Ibizy (1984-1993) spolupracoval Seat s Italdesignem, společností italského designéra Giorgia Giugiara. Pod jednotlivými řešeními vozu byla tehdy podepsána také firma Karmann, a dokonce Porsche. S ním Seat spolupracoval na vývoji motorů.
Vzhled druhé generace vozu (1993-2002) má na svědomí opět Giugiaro. Linie už byly zaoblené a aerodynamické.
Další italský designér Walter de’Silva, současný šéfdesignér koncernu Volkswagen, byl zodpovědný za tvarové řešení třetí generace Ibizy (2002-2008).
Konečně aktuální generace Ibizy (od roku 2008) je dílem tehdejšího šéfdesignéra značky Seat Luca Donckerwolkeho. Tento úspěšný designér nakreslil například v Mladé Boleslavi octavii i fabii prvních generací. Právě tehdy na přídi vozidla debutoval koncept šípového designu, který Seat využívá dosud.
Ibiza vždy byla používána i jako závodní stroj. První skutečně sportovní variantou modelu Seat Ibiza byla verze SXI s motorem o výkonu 100 k, předchůdce současných verzí Cupra (zkratka ze slov Cup Racing) a FR (Formula Racing). V roce 1996 představila společnost verzi Cupra s dvoulitrovým motorem o výkonu 150 k. V témže roce se světu ukázala Ibiza Kit Car, s níž Seat dosáhl skvělého triumfu v dvoulitrové třídě mistrovství světa v rallye. Seat tento úspěch zopakoval v letech 1997 a 1998.
Od roku 1993 se vůz vyrábí v novém závodě firmy v Martorellu, kde ho ve výrobním programu postupně doplnily i další modely Seatu.
Za svoji historii si ibizu koupilo téměř pět milionů zákazníků. Podíl exportu do více než 75 zemí, na jejichž trhu je Seat přítomen, se na celkové výrobě u tohoto vozu vyšplhal na 69 % (tomu odpovídá cca 3,5 milionu vozů).
Nejdůležitějšími trhy pro Ibizu během prvních let byly, kromě Španělska, rovněž Itálie, Francie, Německo, Velká Británie, Portugalsko a Mexiko.