V nedávno publikovaném článku o nejnovějších testech bezpečnosti prováděných nezávislou organizací Euro NCAP (více zde) vyšlo najevo, že Volvo XC60 je nejbezpečnějším autem letošního roku.
Nová generace oblíbeného švédského SUV si odnesla vynikající hodnocení prakticky ve všech sledovaných oblastech. Za bezpečnostní asistenty si auto odvezlo 95 procent, když v základu nabízí autonomní nouzové brzdění s detekcí chodců, asistent pro jízdu v pruzích i omezovač rychlosti.
Volvo totiž na bezpečnost dbá už skoro padesát let. Chlubí se tím, že už v roce 1959 jako vůbec první automobilka namontovala do aut bezpečnostní pásy. Volvo si dokonce dalo závazek, že po roce 2020 v jeho autech nezahyne jediný člověk.
A protože nová, v pořadí druhá generace XC60 přišla na trh právě letos, tento závazek se bude týkat i jí. Právě proto je auto bezpečnostními systémy přímo nabité.
Redakce Aktuálně.cz už testovala několik verzí, například model D4 AWD Polestar (odkaz na test najdete tady). Vyzkoušeli jsme ale i verzi T6 AWD ve výbavě R-Design, kterou vidíte na fotografiích.
Volvo už před třemi lety zavedlo nové označení svých motorizací, které dělá těžkou hlavu mnoha lidem, evidentně však vyjma těch z Volva. T6 tedy neznamená šestiválec, jak by se někdo mohl domnívat. Volvo tak označuje dvoulitrový motor se čtyřmi válci a pohonnou jednotku nazývá Drive-E.
T6 je druhý nejsilnější benzinový motor a využívá turbodmychadlo i kompresor, má standardně pohon všech kol a osmistupňovou automatickou převodovku Aisin.
Ač v našich končinách lidé stále raději volí do aut vyšších tříd vznětové motory a T6 rozhodně nebude místním bestsellerem, má co nabídnout. Například prvotřídní kultivovanost. Motor má hladký chod, navíc je perfektně sladěný s automatem. Sofistikovaný jízdní projev vozu je rozhodně něco, čím má Volvo navrch.
Nejsilnější stránkou nového XC60 je vedle designu zlepšení týkající se interiéru. Auto působí uvnitř subjektivně větší, a to zejména na zadních sedadlech. Hýčká posádku pohodlím a také výbavou, pokud se majitel rozhodne sáhnout hlouběji do kapsy. Skvěle funguje čtyřzónová klimatizace, navigační systém nebo například vzduchové odpružení.
Zkoušeli jsme všechny režimy, rozdíl mezi komfortním a sportovním je znát, komfortní ale charakteru vozu sluší nejvíc. Celkově je však chování podvozku XC60 lepší než dříve, jezdí mnohem poddajněji.
Volvo XC60 má poměrně ambiciózní cenovku, testované T6 ve verzi R-Design začíná na částce necelých 1,6 milionu. Rozdíl mezi severským SUV a německou konkurencí se tedy stírá. Jenže ne vždy rozhoduje cena, Volvo mělo vždy silnou základnu fanoušků, kterým imponovala image značky i její priority, zejména důraz na tolik skloňovanou bezpečnost.
A protože je teď XC60 lepší ve všech klíčových oblastech (design interiéru, jízdní vlastnosti, prostornost v kabině a vnější design), tyto fanoušky neztratí, i když se cenově nepodbízí.