Rozšířená stodvacítka i Tatra 603 jako minibus. Zapomenuté prototypy z Bratislavy

Jan Matoušek Jan Matoušek
9. 7. 2023 6:32
V bratislavské pobočce Volkswagenu se ještě letos rozběhne výroba nové Škody Superb a jejího sourozence v podobě VW Passat. Vozy německého výrobce se ve slovenské metropoli dělají už od roku 1991, předtím se továrna v Devínské Nové Vsi jmenovala BAZ a kromě pár tisíc kusů kupé Garde nikdy sériová auta nevyráběla. Zato prototypů tam vzniklo spoustu, některé zajímavé si připomeňte v galerii.
Foto: Škoda Auto

BAZ Furgonet - Škoda 120 jako dodávka?

V 80. letech se kromě jiného v tuzemské automobilové výrobě objevil také nedostatek malých dodávek. Škoda 1203, respektive TAZ 1500, už byla zastaralá, ale nástupce i přes různé vývojové snahy i BAZ neexistoval. V Bratislavě tak dostali za úkol podobné auto vyvinout. Prvním řešením měl být Furgonet: malý užitkový automobil vycházející v prvním prototypu ze Škody 120. Ne, neměl motor vpředu, nákladový prostor byl koncipován i s vzadu uloženým sériovým motorem.

Příliš praktické to nebylo, ztěžovalo to přístup do nákladového prostoru, ale taková byla pravidla hry v systému, který na vývoj nových aut dával minimum peněz. Oproti standardnímu sedanu se Furgonet dočkal též zesíleného podvozku a prodlouženého rozvoru náprav o 35 centimetrů, celkem i přes motor tak byly vzadu skoro tři metry krychlové místa. Celkem dodávka uvezla 480 kilo nákladu a kromě víka vzadu měla ještě boční dveře, kterými se dalo do nákladového prostoru také dostat.

První funkční vzorek měl čtyři kruhová světla z typu LS, pak následovaly ještě další tři prototypy. S modely řady 742 je společná vždy přední část až po sloupek B, nástavba je však nová. Nákladový prostor od předních sedadel oddělovala nízká kovová zástěna a na ní namontovaná síť. Ač zajímavý, ani Furgonet do výroby nikdy nepronikl. A vzhledem k nevýhodám motoru vzadu asi logicky.

 

Právě se děje

Další zprávy