Jan Matoušek
9. 7. 2023 6:32
V bratislavské pobočce Volkswagenu se ještě letos rozběhne výroba nové Škody Superb a jejího sourozence v podobě VW Passat. Vozy německého výrobce se ve slovenské metropoli dělají už od roku 1991, předtím se továrna v Devínské Nové Vsi jmenovala BAZ a kromě pár tisíc kusů kupé Garde nikdy sériová auta nevyráběla. Zato prototypů tam vzniklo spoustu, některé zajímavé si připomeňte v galerii.
BAZ MNA 1000 - ve spolupráci s Moskvičem
Takzvaným posledním hurá bratislavského vývojového centra se stal BAZ MNA 1000. Další pokračování snahy o stavbu nástupce Škody 1203, tentokrát vyvíjené ve spolupráci s Moskvičem. Jak píšou Oravec se Schusterem, spolupráce s Moskvičem byla reakcí na to, že Škoda nenabídla silnější motor než ten z Favoritu.
Moskvič se tak ve společném projektu měl starat právě o motory a celkový pohon vozu, zatímco BAZ měly za úkol navrhnout a vyrobit karoserii, interiér a nápravy nové dodávky. Jenomže přišel rok 1989 a následovaly politické a ekonomické změny, které projekt malého nákladního auta s tunovou nosností poslaly na odpočinek. Prý vznikly čtyři kusy, z dostupných fotek a dochovaných prototypů lze bezpečně říct, že některé měly osobní karoserii typu mikrobus a minimálně jedno auto bylo i klasický furgon.
V roce 1990 bylo jasné, že BAZ včetně továrny v Devínské Nové Vsi přejdou do vlastnictví Volkswagenu. Oficiálně se tak stalo v březnu 1991. Z prototypů automobilky, v níž se během socialismu utopily miliardy korun, zůstalo jen několik zbývajících exemplářů. K vidění jsou některé z nich v Muzeu dopravy v Bratislavě.