BAZ Locusta - Garde změněné k nepoznání
Ačkoliv BAZ měly podepsanou smlouvu s AZNP, dlouho to nevypadalo na to, že by se z Česka měla část výroby škodovek přesunout právě do Bratislavy. Až v roce 1982 se Slováci dočkali, Škoda Garde se stala prvním sériově vyráběným osobním autem na Slovensku po druhé světové válce. Jenomže oproti automobilům z Kvasin trpěly ty z Bratislavy horší kvalitou a vzniklo jich tam nakonec jen 2,5 tisíce.
Zajímavější jsou tak nakonec další prototypy, které v 80. letech vývojové středisko připravilo. Naplno se v BAZ experimentovalo s předním pohonem, který sice už ani v AZNP nebyl tabu, tak daleko jako na Slovensku ale s jeho implementací nebyli.
Tam totiž přední pohon zabudovali do kupé Garde. Výsledné auto s výrazně odlišnou karoserií dostalo jméno Locusta a kromě komponentů Škody výrazně pracovalo i s díly Zastavy 101. Není divu, BAZ s nimi měly zkušenosti už ze stavby 742 PP, tedy již zmíněného sedanu s pohonem předních kol. Locusta ze srbského licenčního Fiatu dostala převodovku, zavěšení předních kol i motor uložený vpředu napříč. Jednotka chystaná pro Favorit ještě k dispozici nebyla. Kromě jiného pohonu měla novinka i širší rozchod kol nebo delší rozvor náprav.
Vnější design navrhl Milan Biroš: kromě velkoplošných světel s plastovými kryty jistě stojí za zmínku i zadní výklopné čelo se zabudovaným oknem. Nebyl tam motor, jeho místo tak přebral klasický zavazadelník. Plány počítaly s tím, že by se po představení prototypu v roce 1982 začala Locusta sériově dělat v roce 1985. Správně asi tušíte, že ani k její sériové výrobě nikdy nedošlo.