V roce 2021 se na českém trhu prodalo 206 876 nových automobilů, což meziročně znamenalo jen nepatrný nárůst registrací. Více než tři čtvrtiny z tohoto počtu přitom koupila firemní klientela - konkrétně 156 630 nových automobilů, tedy 75,71 procenta trhu, uvádí Svaz dovozců automobilů. Soukromníci koupili zbylých 50 246 aut neboli 24,29 procenta z celkového počtu. Samozřejmě se najdou i zákazníci, kteří si auto koupí jako firemní, ale používají jej k soukromým účelům, takové ovšem prodejní statistiky odfiltrovat nedokážou.
Mezi značkami je v absolutním součtu i u soukromých zákazníků jedničkou Škoda s 10 544 prodanými auty, což je však jen 14,86 procenta z celkových prodejů výrobce. Zbytek obstarávají firemní klienti. Při počtu 70 946 prodaných aut je ale logické, že právě automobilka s okřídleným šípem ve znaku je na prvním místě v obou jmenovaných částech trhu.
Jenže druhý Hyundai dýchá Škodovce na záda s 8941 automobily prodanými soukromým osobám. Navíc je to hned 44,26 procenta z jeho celkových prodejů. Dokonce 64procentní podíl mají soukromníci u Dacie, která jim loni dodala 4368 automobilů. Větší podíl soukromých zákazníků už má jen Mitsubishi, které jim dodalo skoro 69 procent veškerých svých prodaných aut, to znamená 912 kusů z 1326, a SsangYong, který se dostal na téměř 70 procent (711 z 1020 aut). Nad polovičním podílem jsou i další asijské automobilky - Honda, Mazda, Nissan a Suzuki.
Naopak třeba takový Mercedes-Benz dodal soukromým zájemcům jen přes devět procent ze všech svých registrací, ještě hůře na tom jsou třeba Audi s pěti a BMW se šesti procenty. Takový Volkswagen prodal do soukromého vlastnictví jen 8,5 procenta automobilů a Seat dokonce jen 7,6 procenta. Zbytek koupily firmy do svých flotil. Jak vypadá pořadí nejoblíbenějších značek mezi soukromými zákazníky, odhaluje následující tabulka.
Nejprodávanější značky soukromým zákazníkům za rok 2021
Značka | Prodeje soukromníkům | Celkové prodeje | Podíl soukromníků | |
1. | Škoda | 10 544 ks | 70 946 ks | 14,86 % |
2. | Hyundai | 8941 ks | 20 200 ks | 44,26 % |
3. | Dacia | 4368 ks | 6821 ks | 64,04 % |
4. | Kia | 3270 ks | 9787 ks | 33,41 % |
5. | Toyota | 3105 ks | 10 334 ks | 30,05 % |
6. | Peugeot | 2691 ks | 7652 ks | 35,17 % |
7. | Opel | 1906 ks | 4457 ks | 42,76 % |
8. | Citroën | 1735 ks | 4018 ks | 43,18 % |
9. | Suzuki | 1558 ks | 2468 ks | 63,13 % |
10. | Volkswagen | 1436 ks | 16 813 ks | 8,54 % |
Překvapení čeká na vrcholu žebříčku modelů prodaných soukromým zájemcům. Tam totiž není žádná ze škodovek, ale Hyundai i30 s 3812 prodanými kusy. Na druhém místě je model s okřídleným šípem, konkrétně malé SUV Kamiq, třetí už je ale zase Hyundai, tentokrát model Tucson. Toho si do soukromého vlastnictví pořídila více než polovina všech, co se pro něj rozhodli. V této části trhu jsou mezi desítkou nejprodávanějších aut i dvě Dacie anebo třeba Opel Crossland. Poměrně velký podíl soukromých zákazníků, přes 40 procent, mají i osobní dodávky Citroën Berlingo, Peugeot Rifter nebo Toyota ProAce City Verso. Naproti tomu takový Volkswagen Caddy putuje do soukromých rukou jen v desetině případů. Dvacítku nejoblíbenějších aut mezi soukromými zákazníky v Česku najdete v galerii.
Pokud se ptáte, jak si vedou modely Škoda, pak v desítce nejprodávanějších jsou vedle Kamiqu ještě Fabia, Karoq a Scala (byť u těchto tří modelů je podíl soukromých zákazníků nejvýše na úrovni 23 procent). Druhý nejprodávanější model loňského roku, Škoda Octavia, je až ve druhé desítce se 791 prodanými kusy: k soukromým zákazníkům zamířilo jen šest procent ze všech prodaných automobilů. Zbytek připadá na firemní flotily. U velkého SUV Kodiaq pak zamířilo do rukou soukromníkům jen sedm procent ze všech prodaných aut, to znamená 430 z 6250.
Nejvyšší podíl soukromých zákazníků má na českém trhu Mitsubishi Space Star, 84 procent prodaných kusů jde do jejich rukou, následují Suzuki Ignis s 82 procenty a Mitsubishi ASX se 79 procenty. Vysoko je i Dacia Sandero se 77 procenty. Naopak třeba Seat Ibiza registruje jen jedno procento soukromých zákazníků (pět z celkem 929 prodaných kusů), Volkswagen Passat dvě procenta a Škoda Superb tři procenta. Celkově se u soukromých zákazníků daří více malým nebo kompaktním autům, u těch firemních zase modelům od střední třídy nahoru nebo větším SUV. Ani u jedné kategorie vlastně výběr příliš nepřekvapí.
V galerii najdete dvacet nejprodávanějších nových aut v Česku mezi soukromými zákazníky.