Praha – Prodeje osobních aut v Česku během prvního čtvrtletí výrazně stouply. Lidé a firmy si zaregistrovali 42 993 vozů, což je o téměř pětinu (18 procent) více než před rokem. Největší podíl si drží Škoda, následují Hyundai a Volkswagen. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.
Firemní vozidla se na počtu registrací podílejí téměř dvěma třetinami (64,5 procenta), soukromá 27 procenty.
V lednu až březnu bylo registrováno také 2806 lehkých užitkových automobilů, 275 autobusů, 2264 nákladních vozidel a 3016 motocyklů. Tyto kategorie zaznamenaly zhruba růst o více než 30 procent oproti stejnému období loňského roku.
Škodě patří třetina trhu
Jedničkou mezi osobními auty zůstává nadále značka Škoda. V prvním čtvrtletí zaznamenala 13 111 nových registrací, což znamená více než třicetiprocentní podíl.
Následují Hyundai s 3935 kusy, Volkswagen s 3934 kusy (shodně 9 %), Ford s 2754 kusy (6,5 %) a Dacia s 2178 kusy (5 %). Do první desítky patří ještě Peugeot, Citroën, Renault, Kia a Seat.
Z hlediska segmentů je na prvním místě nižší střední třída s téměř 26,7 procenta, následují střední třída a malé vozy (shodně 16,4 procenta), MPV (16 procent) a terénní (15,65 procenta). Podle karosérie vede kombi s 27,4 procenta.
Nejoblíbenější zůstává bílá
Nejoblíbenější barvou zůstává bílá s 28,8 procenta, na druhém místě je šedá s 15,1 procenta. Následují modrá, červená a černá.
Nejprodávanějšími modely jsou Škoda Octavia s 4969 kusy (11,55 procenta), Škoda Rapid (6,68 %), Škoda Fabia (4,07 %), Volkswagen Golf (3,45 %) a Hyundai i 30 (3,29 %).
Jako palivo volí lidé a firmy nejčastěji benzin s 53,6 procenta a diesel s 44,2 procenta, s velkým odstupem následují alternativní paliva (mezi nimi je první LPG s 0,73 procenta).