Prodejcům luxusních aut se daří rok od roku lépe

Radek Pecák Radek Pecák
11. 1. 2012 12:50
Čím dál více bohatých lidí dává přednost rychlému luxusnímu vozu před sporťákem
Foto: Radek Pecák

Opět lépe se vloni dařilo prodejcům luxusních typů automobilů. Jejich prodej stoupal rychleji, než stoupal celý trh. Počet prodaných vozů této kategorie se za rok přiblížil číslu 500, když ještě před sedmi lety nedosáhly roční prodeje všech typů luxusních aut ani na polovinu této sumy.

Prvenství mezi značkami v této kategorii opět získala značka Audi před BMW a Mercedesem. Prodeje všech tří značek vloni stouply, u prvních dvou jmenovaných o více než deset procent, jen Mercedes-Benz dosáhl jen mírně lepšího čísla než za rok 2009.

Nejprodávanějším typem v luxusní kategorii bylo Audi A8 se 119 prodanými kusy, následuje BMW 7 se 114 vozy. Na dalších dvou místech skončil Mercedes s modely S a R, které si koupilo 108, respektive 104 zákazníci.

Jaguar rostl rychle

Největší procentuální nárůsty zaznamenala vloni značka Jaguar, i když to v jejím případě znamenalo jen 84 prodaných aut za rok.

Zajímavým trendem je, že mírně ubývá kupců tradičních sportovních aut. Vloni se jich v Česku prodalo 866, o rok dříve 889, ale byly i roky, kdy se počty prodaných sporťáků přibližovaly tisícovce.

Někteří odborníci si to vykládají tím, že bohatí lidé dnes již spíše než po ultimativním sportovním voze sahají po stejně drahém, ale luxusním voze. Například u značky Porsche je nejúspěšnější model Cayenne (139 prodaných vozů vloni), Panamera si našla 52 zákazníků, klasického sportovního modelu 911 se prodalo 31 vozů a modelu Boxster/Cayman 13 vozů.

Sporťáky tolik netáhnou

To, že lidé sice chtějí jezdit rychle, ale ne nepohodlně, nepřímo potvrzují i informace z tuzemského zastoupení značky Ferrari, které opět prodalo více než 40 aut. "Více zákazníků se nyní ptá a objednává si novinku 458 Spider než klasické kupé," informuje Jiří Rozkošný z firmy Scuderia Praha, která Ferrari prodává. Vysvětluje si to právě tím, že spider není svým celkovým vyzněním tak sportovní jako kupé stejného typu. Lidem se navíc podle něho líbí, že je to kabriolet s pevnou skládací střechou, takže může sloužit za každého počasí. Neodrazuje je ani vyšší cena.

To je podle Rozkošného další zajímavý jev v Česku. "Tady existují lidé, kteří mají dost peněz, a vlastně je ani nezajímá, kolik vysněný model stojí. Chtějí nové auto, které si navíc nechají vybavit podle svého vkusu. Naopak jsou v Česku téměř neprodejné velice zachovalé, třeba jen rok staré modely značky s minimálním počtem najetých kilometrů," informuje Rozkošný. Podle něho je to způsobeno tím, že tady chybí vyšší střední třída lidí, kteří by si takové auto chtěli třeba jednou za život dopřát.

 

Právě se děje

Další zprávy