Cena ropných paliv, která se letos dostala na rekordní úroveň, přiměla řadu motoristů začít jezdit na biopaliva. Cena jednoho litru biopaliva je totiž v porovnání s klasickou naftou či benzinem až o deset korun nižší, díky osvobození od spotřební daně.
Údaje CZ Biom, Českého sdružení pro biomasu ukazují, že například spotřeba paliva E85, které obsahuje 85 procent biolihu a patnáct procent klasického benzinu, vzrostla letos stonásobně oproti loňsku. Tehdy se v ČR prodal milion litrů E85, letos již 100 milionů litrů.
Motoristé také mají čím dál menší problém nalézt čerpadlo, které tento druh pohonné látky nabízí. Například od jara se jejich počet zvýšil o čtvrtinu ze 120 na 160.
Na dálnicích biopalivo prakticky nenatankujete
"Pokrytí je výborné zejména na venkově u menších soukromých čerpadel. Velké řetězce zatím toto palivo nenabízejí, zřejmě ho berou jako konkurenci," uvádí výkonný ředitel CZ Biom Jiří Trnka.
Přesto stále u nás biopaliva představují jen zhruba dvě až tři procenta z celkové spotřeby motorových paliv.
U některých typů vozidel nevyžaduje používání paliva E85 příliš velké investice. "Stačí upravit řídící jednotku motoru," tvrdí Trnka. Některé automobilky, které specailizované vozy pro spalování E85 nabízejí, jako například Ford, však nahrazují klasické palivové vedení odolnějším, také vybavují motor předehříváním pro lepší starty v zimním období. Podobné to je u octavie, kterou lze objednat u dealerů Škoda.
U nás se pro výrobu biolihu hodí cukrová řepa
Cílem sdružení CZ Biom je dosáhnout většího užívání biopaliv. "Máme spočítáno, že k nahrazení 10 procent ropných paliv biopalivy by stačilo pěstování cukrové řepy na ploše zhruba 200 000 hektarů, což je rozloha, na které se dříve u nás tato plodina již pěstovala," uvedl Trnka. Nyní se cukrovka pěstuje zhruba na 80 000 hektarech.
V současnosti se v České republice povinně přimíchává do veškerého paliva nízké procento biosložky. Do benzinu je to přes čtyři procenta bioetanolu a u nafty šest procent metylesteru řepkového oleje. Kvůli nařízení Evropské unie by tento podíl měl do roku 2020 vzrůst na deset procent. Přimíchávání biopaliv do pohonných hmot má pomoci snížit emise skleníkových plynů, podpořit domácí zemědělskou produkci a snížit závislost na dovozech paliv.