Ničíte si auto a za servis platíte o tisíce navíc. Důvody, proč nekupovat velká kola

Vladislav Jasan
28. 1. 2019 6:02
Kupujete-li nové auto, budete patrně v pokušení zaškrtnout celou řadu příplatkových položek výbavy. I prodejce se nejspíš bude snažit vás přesvědčit, že pakety výbav za zvýhodněné ceny jsou neodolatelné. Některé komfortní, designové nebo bezpečnostní prvky se opravdu mohou hodit, u některých časem zjistíte, že je nevyužíváte… a některé vás mohou při provozu auta přijít pěkně draho.

V seriálu o výbavě, které je lepší se vyhnout, se v prvním díle věnujeme velkým kolům. Při výběru nového auta láká zaškrtnutí příslušné kolonky příplatkové výbavy s většími ráfky.

A to samé platí i při výběru ojetiny. Kdo by odolal, když v autobazaru stojí vedle sebe dva modely s identickou motorizací, ale jednomu to na ráfcích o větším rozměru mnohem více sluší? Jenže pozor. Velká kola totiž značně zvyšují provozní náklady a mají i další negativa. Vysvětlíme jaká.

Foto: iStock

Rozdíl v jízdních vlastnostech

Proč by vám to mělo vadit? Hned z několika důvodů, počínaje tím, že kolo představuje neodpruženou hmotnost. Zjednodušeně řečeno platí, že čím nižší je neodpružená hmotnost, tím lepší jsou jízdní vlastnosti, a opačně. Kolo navíc rotuje a s jeho rostoucí hmotností přibývají další negativní vlivy jako setrvačnost v klidu/pohybu, gyroskopický efekt atd.

Je tak velmi pravděpodobné, že vůz osazený "sportovními" většími koly (o stejné šíři) bude hůře akcelerovat a brzdit než totožné auto s koly menšími. Navíc bude mít také nepatrně vyšší spotřebu paliva (i proto výrobci udávají v povinném údaji o CO2 i příslušný rozměr pneu, s nímž bylo této hodnoty dosaženo - všimněte si, že je to většinou některý z těch menších) a trochu více namáhat brzdové destičky a kotouče.

 

Právě se děje

Další zprávy