Ničíte si auto a za servis platíte o tisíce navíc. Důvody, proč nekupovat velká kola

Vladislav Jasan
28. 1. 2019 6:02
Kupujete-li nové auto, budete patrně v pokušení zaškrtnout celou řadu příplatkových položek výbavy. I prodejce se nejspíš bude snažit vás přesvědčit, že pakety výbav za zvýhodněné ceny jsou neodolatelné. Některé komfortní, designové nebo bezpečnostní prvky se opravdu mohou hodit, u některých časem zjistíte, že je nevyužíváte… a některé vás mohou při provozu auta přijít pěkně draho.

V seriálu o výbavě, které je lepší se vyhnout, se v prvním díle věnujeme velkým kolům. Při výběru nového auta láká zaškrtnutí příslušné kolonky příplatkové výbavy s většími ráfky.

A to samé platí i při výběru ojetiny. Kdo by odolal, když v autobazaru stojí vedle sebe dva modely s identickou motorizací, ale jednomu to na ráfcích o větším rozměru mnohem více sluší? Jenže pozor. Velká kola totiž značně zvyšují provozní náklady a mají i další negativa. Vysvětlíme jaká.

Foto: iStock

Kola už nejsou tak široká

Ještě nedávno mívaly disky s větším průměrem a nižším profilovým číslem pneumatiky často i větší šířku. Tím se zvyšovala styčná plocha, což vedlo k lepší přilnavosti při zatáčení, akceleraci i brzdění. Dnes ale automobilky "honí" každý gram CO2, takže se nízkoprofilové (např. 19") pneumatiky od těch základních (např. 16") šířkou většinou příliš neliší a benefit větší styčné plochy nenabízejí. Tato úzká, ale veliká kola mohou mít nižší valivý odpor než vysokoprofilové balony o stejné šířce. Tím výhody víceméně končí. Nevýhod je zato celá řada, komfortem počínaje a náklady na údržbu konče.

 

Právě se děje

Další zprávy