Ničíte si auto a za servis platíte o tisíce navíc. Důvody, proč nekupovat velká kola

Vladislav Jasan
28. 1. 2019 6:02
Kupujete-li nové auto, budete patrně v pokušení zaškrtnout celou řadu příplatkových položek výbavy. I prodejce se nejspíš bude snažit vás přesvědčit, že pakety výbav za zvýhodněné ceny jsou neodolatelné. Některé komfortní, designové nebo bezpečnostní prvky se opravdu mohou hodit, u některých časem zjistíte, že je nevyužíváte… a některé vás mohou při provozu auta přijít pěkně draho.

V seriálu o výbavě, které je lepší se vyhnout, se v prvním díle věnujeme velkým kolům. Při výběru nového auta láká zaškrtnutí příslušné kolonky příplatkové výbavy s většími ráfky.

A to samé platí i při výběru ojetiny. Kdo by odolal, když v autobazaru stojí vedle sebe dva modely s identickou motorizací, ale jednomu to na ráfcích o větším rozměru mnohem více sluší? Jenže pozor. Velká kola totiž značně zvyšují provozní náklady a mají i další negativa. Vysvětlíme jaká.

Foto: Škoda Auto

Náchylnost na proražení

Trochu méně patrné jsou provozní komplikace, které s sebou nízkoprofilové pneumatiky nesou. Kvůli nižším bočnicím a pružícím schopnostem jsou náchylnější na proražení (z valné většiny neopravitelné) jak při přejezdu děr na silnici, tak při parkování. Mívají také často nižší hloubku dezénu, a tím pádem rychleji dosáhnou limitního opotřebení. Což bohužel neznamená jen vyšší frekvenci výměn a nižší kilometrové proběhy, ale také zvýšené riziko aquaplaningu (speciálně u širších pneu) již při nižší ujeté porci kilometrů.

Dalším paradoxem disků s vyšším průměrem je jejich hmotnost. Navzdory názvu "kola z lehkých slitin" nebo lidovějšího "lehká kola" bývají konfekční litá kola většinou docela těžká (specializované sportovní ráfky samozřejmě ne a najdou se i výjimky v běžném sortimentu aftermarketu i přímo od automobilky).

 

Právě se děje

Další zprávy