Zatímco teď navigace v autech řidičům šetří čas, případně nervy při hledání cesty v neznámém prostředí, brzy bude umět víc: v běžných rodinných vozech ušetřit také palivo.
Týká se to samozřejmě vestavěných navigačních přístrojů a vozů vybavených automatickou převodovkou.
Hodně daleko je ve vývoji těchto systémů automobilka BMW, ale nějaké prvky z možností uváděných v následujících řádcích již nyní zvládá také Audi A6. Ani další technologicky vyspělé automobilky nejsou moc pozadu.
To, že v navigacích je již nyní kromě nejkratší a nejrychlejší trasy vypočítána také optimální, není už žádnou výjimkou. BMW ovšem vyvíjí algoritmus, díky němuž se v blízké budoucnosti řidič bude moci rozhodnout, zda se bude chtít vydat trasou, na níž sice ušetří 15 minut času, ale spálí o dva litry paliva navíc, nebo naopak.
Systém si řidiče přečte během 500 km
Aby udávané hodnoty byly v maximální míře přesné a odpovídaly realitě, dokáže systém pracovat s jízdním stylem konkrétního řidiče. Náročnost jeho jízdy na spotřebu paliva automobil analyzuje během prvních přibližně 500 kilometrů jízdy. Do výpočtu se započítává například i nutnost čerpání paliva u konkrétní nebo libovolné čerpací stanice.
Tím to ale teprve začíná. Značné množství energie, a tím i paliva, lze totiž uspořit v případě, že automobil ví, kde se bude pohybovat a jaký druh provozu na něj čeká. Tyto informace automobilu dokáže zprostředkovat především navigační systém. Jednou z možností, jak využít informace o budoucím typu provozu, je jízda setrvačností aplikovaná u samočinných převodovek. V některých případech je totiž výhodnější jet s odpojeným motorem (zařazený neutrál), který by jinak automobil zpomaloval.
K úsporám paliva dochází při jízdě setrvačností již v situacích, kdy došlo k odpojení motoru na dvě sekundy a více.
BMW tvrdí, že díky propojení navigace a převodovky se nejen uspoří palivo, ale i řidič bude mít větší radost. Jak to bude vypadat?
Auta zařadí lépe než zkušený řidič
BMW Group vyvíjí systém, který bude číst profil vozovky před automobilem a jednotlivé zatáčky při rozhodování o řazení takzvaně „spojovat". Tím bude mít řidič vždy připraven optimální rychlostní stupeň například pro akceleraci ze zatáčky.
Převodovka a další systémy vozu se zavčasu dozví, jaká jízdní či dopravní situace za okamžik čeká. Proto bude chtít automobil z dopravního zpravodajství vědět, zda se třeba vůz neblíží do ploužící se kolony. Proč? Kvůli chlazení motoru.
Názorným příkladem je situace, kdy se automobil chystá přejet z okresní silnice na dálnici. V ten okamžik systém řízení sníží teplotu chladicí kapaliny a na dálnici, kdy je potřeba výkonu více, tak bude v počátečních fázích motor spotřebovávat méně energie na chlazení. Naopak ve městě například v kolonách, kdy se neočekává po motoru odevzdávání maximálního výkonu, systém teplotu naopak zvýší, a tím omezí množství energie spotřebovávané na chlazení a současně sníží vnitřní tření motoru.
Ještě více než v klasických vozech se spalovacím motorem bude možné tyto údaje využít v autech s hybridním pohonem. Tam je totiž možností, jak ušetřit palivo ještě daleko více. BMW odhaduje možnost úspory paliva díky takzvanému prediktivnímu hospodaření s energiemi od pěti do deseti procent.
Navigace bude znát zvyky řidiče
Skoro až jako science fiction vypadá další funkce navigačního systému. Navigace totiž odhadne, kam jedete, aniž byste zadávali cíl do její paměti.
Navigační systém se v tomto případě učí nejčastěji projížděné trasy svého řidiče a současně zaznamenává také časy a dny, ve kterých je absolvuje. Systém si zapamatovává také často využívané individuální zkratky nebo oblíbené trasy.
Když například v pondělí ráno řidič se svým vozem vyjede, systém určí, že s největší pravděpodobností jede do práce, ale přitom ještě odváží děti do školy. Když ale vůz vyjede v neděli, nejede se do zaměstnání, ale za sportem. Předpokládá se, že systém bude k odhadování cíle používat také informace z kalendáře telefonu řidiče. V úvodních fázích vývoje byla úspěšnost předvídání cest přibližně 30procentní, avšak nyní se již přibližuje 70 procentům.
Po správném odhadnutí trasy může vůz kromě jiného aktivně využívat různá opatření při prediktivním hospodařením s energiemi.