Podle interního dokumentu, s jehož obsahem se redakce serveru ANE seznámila, se Volkswagen chystá v roce 2022 přesunout výrobu modelu Passat ze závodu v Emdenu nikoli do východočeských Kvasin, ale do nové továrny v Turecku. A tamtéž zamíří i montáž Škody Superb.
Přitom podle vyjádření ředitele Volkswagenu Herberta Diesse z listopadu loňského roku to mělo být opačně: Passat se měl přistěhovat k Superbu do Kvasin, zatímco dále na východ se měla přesunout montáž menších SUV Škoda Karoq a Seat Ateca.
Jedním z cílů změn je uvolnění německých kapacit pro výrobu elektromobilů. Pro ni byly už před rokem vytipovány továrny v Hannoveru a Emdenu. Volkswagen v té době jednal o stavbě nového závodu s vládami Rumunska, Bulharska, Srbska i Turecka.
Volkswagen zatím zprávu Automotive News oficiálně nepotvrdil s odvoláním na stále probíhající jednání. Podle zmiňovaného dokumentu se už ale právě v Turecku počítá s montáží 300 tisíc vozů ročně. Z toho mají dvě třetiny připadnout na Passaty a třetina na Škodu Superb.
Závod ve východočeských Kvasinách, který Superby pro Evropu montuje dnes, loni vyexpedoval 92 tisíc vozů. Nová turecká fabrika by tedy mohla Kvasiny plně zastoupit, aby se i tamní kapacita mohla věnovat jiným projektům.
Škoda Auto zveřejněnou informaci nekomentovala. Potvrdila však, že pro prodej Superbu patří Turecko k důležitým trhům. Totéž platí pro Passat, zejména s karoserií sedan. Prodeje ale poslední dva roky negativně ovlivnila slábnoucí turecká lira. Výroba přímo na místě by umožnila tuto nevýhodu zmírnit.
Továrna má stát v třísettisícovém městě Manisa nedaleko Izmiru. Turecko je dnes ve výrobě automobilů pátou nejvýznamnější zemí Evropy. Jeho význam prudce stoupl poté, co bylo v roce 1998 přijato do celní unie s EU. Montážní závod zde má řada významných značek jako Renault, Ford, Fiat, Hyundai nebo Honda a také mnoho dodavatelů součástek.