Prasklé sklo u auta nemusí nutně znamenat výměnu. Servisy nabízí scelení, ale zájem je minimální

Jan Markovič Jan Markovič
24. 11. 2017 13:19
Praskliny na čelním skle, které vznikají od kamínků, se dají opravit scelením. Má to ale háček, prasklina musí splňovat určité parametry a musí být na správním místě. Oprava je pak rychlejší než výměna celého skla. Přestože stále nejde o populární metodu, začaly ji nabízet i některé pojišťovny.
Opravu autoskla lze využít u prasklin, které mají méně než 10 centimetrů v průměru a nezasahují k okraji či přímo do zorného pole řidiče.
Opravu autoskla lze využít u prasklin, které mají méně než 10 centimetrů v průměru a nezasahují k okraji či přímo do zorného pole řidiče. | Foto: Allianz

Kamínek může řidiči nečekaně vletět do cesty prakticky kdykoliv. A ani právě nemusí jet za náklaďákem, který veze štěrk. V zimě se s posypem cest riziko ještě zvyšuje. Prasklina na čelním skle může pak zaujmout policii, která za ni dokonce rozdává pokuty. Problém je také s STK. Nejoblíbenějším řešením prasklin je výměna skla, jde to ale i jednodušeji a levněji.

Některé servisy nabízí scelování. "Jde o ideální opravu pro ty, kteří nechtějí čekat na výměnu skla. Oprava zabere zhruba hodinu a půl a vyjde přibližně na tisíc korun bez DPH," říká jednatel společnosti Autosklo - H.A.K. Pavel Antoch.

Opravu autoskla lze využít u prasklin, které mají méně než 10 centimetrů v průměru a nezasahují k okraji či přímo do zorného pole řidiče. Provádí se pomocí odsátí vzduchu z dutiny a jejím nahrazením speciální látkou, která má index lomu světla stejný jako sklo.

Majitel by měl ovšem s autem dorazit do servisu co nejdřív. "Je nutné, aby prasklina byla čistá. Čím déle s ní bude člověk jezdit, tím jsou šance na scelení menší. Problém je už i pohyb stěračů přes prasklinu při dešti. Často se tak stává, že prasklinu nakonec opravit nejde," vysvětluje Antoch.

Podle něj navíc nejde o příliš populární službu. Lidé o ní buď nevědí, nebo mají připojištěné čelní sklo a tak se rovnou rozhodnou pro jeho výměnu. "Jde spíš o okrajovou záležitost. Za měsíc provádíme zhruba 20 takových oprav," dodává Antoch.

Přesto službu začaly nabízet už i některé pojišťovny. Například Allianz provozuje i mobilní servis, se kterým dojede za majitelem vozu. Odpadá tak nutnost odjet s autem do servisu. "Po registraci škody se s klientem obvykle do tří hodin spojí servis a dohodne s ním termín a místo opravy. Mobilní služba pak ve smluvený čas přijede na místo a samotná oprava většinou nepřesáhne jednu hodinu," píše se ve zprávě pojišťovny, která tuto službu doporučuje třeba firemním vozům, kde se šetří čas.

I pojízdnému servisu se stává, že už dorazí pozdě. "V některých případech bohužel není oprava možná z důvodů stáří praskliny nebo kvůli nečistotám, které se během provozu do praskliny dostaly," vysvětluje ředitel oddělení Likvidace pojistných událostí Allianz Ludvík Bohman.

"Proto doporučujeme škodu nahlásit co nejdříve a než dojde k opravě, přelepit místo poškození průhlednou lepicí páskou, abyste zamezili hromadění vlhkosti a nečistot. Ke scelení by mělo dojít ideálně do týdne od vzniku poškození," uzavírá Bohman.

 

Právě se děje

Další zprávy