Pryč jsou doby, kdy mechanik v autoservisu disponoval pouze kovovým nářadím a řídil se vlastním úsudkem. Dnes, kdy jsou vozy přeplněné elektronikou, elektromotory a další výbavou, kterou může samozřejmě občas postihnout porucha, při řešení závad automechanici používají logicky také počítače.
Jeden ze špičkových systémů má automobilka Ford. Novinářům způsob jeho používání ukázalo české zastoupení Fordu v dílně školícího centra v Mělníku. Zde se již 15 let zejména mechanici značkových servisů seznamují s novými technickými řešeními v nových modelech, s novými motory a převodovkami.
První diagnostické systémy začal Ford používat již v roce 1992, o šest let později přišla zdokonalená verze a ta současná existuje od roku 2006.
Prověřit si auto může i běžný uživatel internetu
Na systém, který nese název Etis Ford, je napojeno 97 značkových servisů Fordu, které jsou v České republice a využívá ho 390 techniků, kteří v nich pracují.
Systém má i svoji veřejnou část.Na internetové adrese etis.ford.com je po zadání příslušného výrobního kódu (VIN) vozu značky Ford si například kupec ojetého automobilu může ověřit, zda odpovídá rok výroby a také výbava vozidla tom, co prodávající udává.
Zároveň si zde majitel Fordu, který veze auto na pravidelnou servisní prohlídku, může vytisknout seznam úkonů, které musí technik udělat a pak podle toho zkontrolovat vystavenou fakturu.
V placené sekci systém pochopitelně využívají hlavně technici v servisech. Mají tady přesné návody (doplněné obrázky) na to, jak měnit ten, či který poškozený díl, jaký použít materiál, jaké nářadí a přípravky.
Systém vyučuje a sám se zdokonaluje
"Nejpozoruhodnější na tom je, že systém se stále doplňuje a vlastně učí. To je neocenitelné zejména při hledání závady, která není na první pohled zřejmá a nevyskytuje se ani v chybových hlášeních řídících jednotek," říká pracovník školícího centra Jan Karnold.
V takovém případě mechanikovi napovídá, jak má postupovat při vylučování možných příčin závady, až nakonec dojde ke správnému řešení. Pokud se navíc objeví závada (například u nových modelů), která ještě nebyla popsána, systém ji zaznamená a také způsob, jakým ji mechanik odstranil.
"Tato hlášení samozřejmě sledují příslušní odborníci v centrále Fordu, a pokud by se náhodou stejných závad vyskytlo více, mohou případně přijmout příslušná opatření ve výrobě," říká mluvčí českého zastoupení Fordu Martin Linhart. Na stejném základě se pak v případě potřeby organizují svolávací akce.