Plug-in hybrid v problémech. Čipy a drahé kovy jdou přednostně do elektromobilů

Martin Frei Martin Frei
6. 4. 2023 12:04
Trh s automobily se následkem výpadků a strmě rostoucí poptávky dostává do ironické situace. Plug-in hybrid, původně zamýšlený jako mezistupeň při přechodu k elektromobilitě, ustupuje čistě bateriovému pohonu. Nedostatek součástek vede výrobce k preferenci těch modelů, s nimiž dosáhnou výhodnějšího hodnocení v emisích CO2. Hybridům ovšem klesá poptávka i kvůli zanikajícím podporám.
Foto: Shutterstock

Nedostatek materiálů a součástek ochromuje automobilovou výrobu po celém světě. Roční dodací lhůty nejsou výjimečné a neliší se ani podle původu automobilky, ani podle modelu či motorizace.

S jednou výjimkou. Fatálně nedostatkové jsou vozy s plug-in hybridním pohonem. "Dvě auta jsme u jedné korejské značky objednali před rokem. Dosud nejsou ani zadána do výroby, jedinou naší útěchou je možnost po roce odstoupit od smlouvy," napsal nám čtenář Petr Jeřábek.

Pracuje v nadnárodní firmě, která hybridní auta nařídila jako součást flotilové politiky. Neúspěch u jedné automobilky ovšem není výjimečný. Redakce obvolala několik prodejců dalších značek.

"Plug-in hybridní RAV4 má předpokládanou dobu dodání 18 měsíců. V současnosti ale nejde zadat do výroby," potvrdili nám v autosalonu Toyoty. "Octavii jako hybrid nemohu objednat, Superb by měl být k dodání nejdříve za rok a volný nemám žádný," reagoval prodejce Škody.

Totéž sledují motoristé v Americe. "I když zadám do vyhledávače celé Spojené státy, objeví se jen třiatřicet aut," píše zájemce o plug-in hybridní Kiu Sorento. Nutno dodat, že k tamním zvykům patří výběr ze stovek a tisíců vozů, které mají autosalony ihned k dodání.

Jak to jde dohromady s rostoucími prodeji elektromobilů? Překvapivě snadno. "Enyaqy mám dva zadané do výroby a zatím jsou volné. Jedno kupé nám stojí přímo na prodejně. Přijďte se podívat nebo vám ho na pár dní půjčíme," nabízí ochotně prodejce Škody.

"V současné nabídce nejsou k dispozici žádné plug-in hybridní modely z důvodu srovnatelné výrobní náročnosti s elektrickými modely. Výroba plug-in hybridů se v současnosti nejeví jako efektivní řešení v porovnání s výrobou a počtem objednávek elektrických vozů," potvrdil redakci Aktuálně.cz manažer českého zastoupení Volkswagenu Jiří Ritschel.

Z pohledu automobilky je výhodnější prodat jeden elektromobil než několik plug-in hybridů. Ty spojují nevýhodu elektrického pohonu - drahé materiály a rozsáhlou elektroniku s nedostatkovými čipy - s minusy pohonu spalovacího.

Do velmi těsných výrobních nákladů se musí vejít nejen motor s vícestupňovou převodovkou, ale také katalyzátory. Vanadu, rhodiu ani platině se přitom nevyhnulo zdražení, které sledujeme u lithia, kobaltu a niklu.

Tím finanční břemeno nekončí. Když je auto hotové, započítávají se jeho výfukové emise CO2 do flotilového průměru, za jehož překročení čeká výrobce miliardová pokuta. Má-li elektromobil ve výkazu čistou nulu, je i 50 gramů plug-in hybridu vysoké číslo.

V nejbohatších státech Evropy už od roku 2020 prodeje elektromobilů nad plug-in hybridy převažují a jejich náskok roste. Některé vlády také ustupují od podpory plug-in hybridů, což pokles poptávky ještě zrychluje.

Ve Švédsku byl bonus snížen, v Německu zcela zrušen. Svaz německého autoprůmyslu VDA očekává pokles prodejů o 30 procent. V USA se podmínky podpor v rámci protiinflačního zákona za pochodu mění, což nejistotu prohlubuje a výrobu nemotivuje.

Zdá se, že éra plug-in hybridního pohonu končí, aniž by opravdu začala. V roce 2010 pro ni nebyly dost levné baterie, o pět let později jim nepřála levná ropa a nedostatek nabíječek. Aktuálně se technický vývoj a legislativa EU i USA více posouvají k pohonům bez fosilních paliv.

 

Právě se děje

Další zprávy