Nedostatek materiálů a součástek ochromuje automobilovou výrobu po celém světě. Roční dodací lhůty nejsou výjimečné a neliší se ani podle původu automobilky, ani podle modelu či motorizace.
S jednou výjimkou. Fatálně nedostatkové jsou vozy s plug-in hybridním pohonem. "Dvě auta jsme u jedné korejské značky objednali před rokem. Dosud nejsou ani zadána do výroby, jedinou naší útěchou je možnost po roce odstoupit od smlouvy," napsal nám čtenář Petr Jeřábek.
Pracuje v nadnárodní firmě, která hybridní auta nařídila jako součást flotilové politiky. Neúspěch u jedné automobilky ovšem není výjimečný. Redakce obvolala několik prodejců dalších značek.
"Plug-in hybridní RAV4 má předpokládanou dobu dodání 18 měsíců. V současnosti ale nejde zadat do výroby," potvrdili nám v autosalonu Toyoty. "Octavii jako hybrid nemohu objednat, Superb by měl být k dodání nejdříve za rok a volný nemám žádný," reagoval prodejce Škody.
Totéž sledují motoristé v Americe. "I když zadám do vyhledávače celé Spojené státy, objeví se jen třiatřicet aut," píše zájemce o plug-in hybridní Kiu Sorento. Nutno dodat, že k tamním zvykům patří výběr ze stovek a tisíců vozů, které mají autosalony ihned k dodání.
Jak to jde dohromady s rostoucími prodeji elektromobilů? Překvapivě snadno. "Enyaqy mám dva zadané do výroby a zatím jsou volné. Jedno kupé nám stojí přímo na prodejně. Přijďte se podívat nebo vám ho na pár dní půjčíme," nabízí ochotně prodejce Škody.
"V současné nabídce nejsou k dispozici žádné plug-in hybridní modely z důvodu srovnatelné výrobní náročnosti s elektrickými modely. Výroba plug-in hybridů se v současnosti nejeví jako efektivní řešení v porovnání s výrobou a počtem objednávek elektrických vozů," potvrdil redakci Aktuálně.cz manažer českého zastoupení Volkswagenu Jiří Ritschel.
Z pohledu automobilky je výhodnější prodat jeden elektromobil než několik plug-in hybridů. Ty spojují nevýhodu elektrického pohonu - drahé materiály a rozsáhlou elektroniku s nedostatkovými čipy - s minusy pohonu spalovacího.
Do velmi těsných výrobních nákladů se musí vejít nejen motor s vícestupňovou převodovkou, ale také katalyzátory. Vanadu, rhodiu ani platině se přitom nevyhnulo zdražení, které sledujeme u lithia, kobaltu a niklu.
Tím finanční břemeno nekončí. Když je auto hotové, započítávají se jeho výfukové emise CO2 do flotilového průměru, za jehož překročení čeká výrobce miliardová pokuta. Má-li elektromobil ve výkazu čistou nulu, je i 50 gramů plug-in hybridu vysoké číslo.
V nejbohatších státech Evropy už od roku 2020 prodeje elektromobilů nad plug-in hybridy převažují a jejich náskok roste. Některé vlády také ustupují od podpory plug-in hybridů, což pokles poptávky ještě zrychluje.
Ve Švédsku byl bonus snížen, v Německu zcela zrušen. Svaz německého autoprůmyslu VDA očekává pokles prodejů o 30 procent. V USA se podmínky podpor v rámci protiinflačního zákona za pochodu mění, což nejistotu prohlubuje a výrobu nemotivuje.
Zdá se, že éra plug-in hybridního pohonu končí, aniž by opravdu začala. V roce 2010 pro ni nebyly dost levné baterie, o pět let později jim nepřála levná ropa a nedostatek nabíječek. Aktuálně se technický vývoj a legislativa EU i USA více posouvají k pohonům bez fosilních paliv.