Už to vypadalo, že nahota z firemních kalendářů definitivně zmizí, nové vydání dnes už legendárního kalendáře gumárenského gigantu Pirelli se ale vrací zpátky ke kořenům.
Osobnosti zde zvěčněné na snímcích otištěných na luxusním italském papíře odvážně odhodily svršky a nahota, i když velmi vkusně pojatá, je tu zcela přirozená. A to jak u žen, tak i mužů.
Z kalendáře se za půl století stal pop kulturní fenomén. Vždy ho fotí slavní fotografové či známé osobnosti - v minulosti například Terence Donovan, Helmut Newton… - a objevily se tu nejslavnější supermodelky (Gisele Bündchenová, Natalia Vodianova, Sophia Lorenová a Cindy Crawfordová…). S pneumatikami toho má kalendář obvykle pramálo společného, fotografové totiž dostávají prostor pro neobvyklé koncepce.
Oslava tělesnosti v její syrové podobě ale nebyla v posledních ročnících kalendáře upřednostněná. Jakoby se po letech, kdy se modelky a modelové spíše zahalovali, svět módy a pop kultury vracel k smyslnosti a nahotě.
"Chtěl jsem zachytit současnou krásu a představit ji prostřednictvím kalendáře Pirelli. Název 'Přehodnocení a odhalení' odkazuje k návratu ke kořenům kalendáře a k oslavě těla novými způsoby, které reflektují současnou dobu," uvedl fotograf Ethan James Green, který se za objektiv postavil tentokrát.
Ke spolupráci přizval herečky, modely, umělce a zpěváky z celého světa. Zmiňme alespoň některá jména: Hunter Schafer, Padma Lakshmi, Vincent Cassel, Simone Ashley či jihokorejská herečka Hoyeon.
Fotilo se na historických plážích Virginia Key Beach Park v Miami. Specifičností Greenovy práce je fotografování jak barevných, tak černobílých portrétů. Osobnosti tu tak mají vždy jakoby dvě tváře, jednu smyslnou v barvách a druhou dramaticky kontrastní černobílou.
Fotograf se sám objevil na jedné z fotografií. "Jediný, koho jsem mohl zachytit zcela nahého, jsem byl já sám," komentuje Green s tím, že měl touhu dát kalendáři i kus sebe a sdílet jeho poselství. V minulosti se pouze dva další fotografové rovněž objevili na stránkách kalendáře, a to Bryan Adams, loni Prince Gyasi.
Z kalendáře Pirelli se za půl století jeho existence stala legenda. Jediný výtisk, který se dostal do Česka, se představil v prostředí Cassablanca Sky Baru v Praze a odhalila jej moderátorka Inna Puhajková.
Nelze ho pořídit v běžném obchodě. Firma ho rozdává slavným a vlivným osobnostem, významným partnerům, státníkům nebo společenským elitám, několik z nich se draží v aukci a peníze se věnují na charitu.
V Česku se už po pětadvacáté bude dražit výtisk prostřednictvím portálu idnes.cz 10. prosince a vybraný obnos se věnuje Masarykově onkologickému ústavu v Brně.
Výnos z letošní dražby bude konkrétně využit na financování virtuálních brýlí jak pro onkologické pacienty, tak i na dalších odděleních nemocnice. Nelze je totiž pořídit s příspěvkem od pojišťoven.
"Tyto brýle jsou skvělým pomocníkem zejména při prevenci. Pacienti si díky nim vyzkouší, co přesně je při plánovaných vyšetřeních či zákrocích čeká. Díky nim tak opadá stres, který nemoci přitěžuje," popisuje Marek Svoboda, ředitel Masarykova onkologického ústavu, který zároveň poděkoval za to, že se díky dražbám kalendáře podařilo vybrat na špičkové vybavení nemocnic už bezmála pět milionů korun.