Martin Přibyl
17. 4. 2019 6:02
Analytické společnosti počítají, jaké dopady bude mít zavedení evropských limitů CO2 na automobilky. Neradostná budoucnost může znamenat pokuty ve výši pětiny zisku, a to paradoxně i ve chvíli, kdy budete mít nižší emise než konkurence. Podívejte se do přehledu.
Je skutečně rozhodným rokem 2021?
Ano i ne. V roce 2021 musí emisní limit splnit všechna prodaná auta. O rok dříve bude omezení "postupně zaváděno" a bude se vztahovat na 95 % prodaných vozů. Chléb se tedy do velké míry začne lámat již příští rok.
Rokem 2021 ale omezování emisí nekončí. V roce 2025 budou muset být ve srovnání s 2021 o 15 procent nižší, v roce 2030 o 37,5 procenta. Při té příležitosti se ale také změní procedura, s jejíž pomocí se emise stanovují. Pro rok 2021 bude ještě platit hodnota dle NEDC, následně se stanoví odpovídající údaj dle nového cyklu WLTP (bude vyšší) a od něj se odvine přesná výše omezení pro roky 2025 a 2030.
Od roku 2021 navíc budou muset být všechna nová auta vybavena měřičem spotřeby, aby se dalo na základě anonymizovaných dat vyhodnotit, jak auta plní zadané cíle i v reálném provozu.