Elektřina jako poslední naděje pro MPV. Kdysi populární auta jsou dnes na vymření

Jan Matoušek Jan Matoušek
27. 5. 2019 6:02
Dnešnímu trhu s novými auty přesvědčivě vládnou SUV. Není to však tak dávno, kdy místo na výsluní držela MPV. Velkoprostorové vozy však postupně své pozice vyklidily a jedno po druhém končí v nabídkách jednotlivých automobilek. Tam je postupně nahrazují osobní dodávky. Přesto i pro MPV existuje naděje, že do pár let nezmizí.
Foto: Opel

Ačkoliv se první MPV (tedy multi-purpose vehicle - víceúčelové auto) objevila již v padesátých a šedesátých letech, boom tohoto segmentu v Evropě přišel až o dvě dekády později. V roce 1984 se představil první Renault Espace, velké MPV podobné například americkému Chrysleru Voyager. Postupně francouzskému vozu přibývala konkurence, v 90. letech se automobilky rozhodly velikost MPV zmenšit a začaly představovat první kompaktní MPV.

Jejich symbolem se staly především Citroën Xsara Picasso, Opel Zafira a Renault Mégane Scénic, později jen Scénic. Na začátku 21. století pak měla nějaké MPV v nabídce celá řada značek. Jejich velikost se ještě zmenšila a přišla auta jako Ford B-Max, Opel Meriva nebo Škoda Roomster. Některé značky pak měly, podobně jako dnes s SUV, ucelenou nabídku MPV několika velikostí.

 

Právě se děje

před 53 minutami

Švýcaři v referendu zřejmě odmítli návrh zrušit smlouvu s Evropskou unií o volném pohybu osob

Švýcaři v referendu zřejmě odmítli návrh zrušit smlouvu s Evropskou unií o volném pohybu osob, informovala švýcarská televize SRF po poledním uzavřením volebních místností. Podle projekcí na základě částečných výsledků se proti vyslovilo přes 60 procent zúčastněných. V referendu se hlasovalo i dalších otázkách.

Plebiscit iniciovala nacionalistická Švýcarská lidová strana (SVP), podle níž smlouva umožňuje masové přistěhovalectví do země. Hlasování bylo podle agentury Reuters důležitým testem přístupu k cizincům, kteří tvoří asi čtvrtinu obyvatel Švýcarska.

Zdroj: ČTK
Další zprávy