Ojetiny zdražují. Ve třetím čtvrtletí jejich cena vzrostla takřka o desetinu

ČTK ČTK
14. 10. 2020 13:03
Průměrná cena ojetých vozů se ve 3. čtvrtletí proti první polovině roku zvýšila o osm procent na 228 600 korun. Meziročně byla vyšší o procento, protože auta na začátku roku o sedm procent zlevnila. Kromě zdražování zánovních ojetin táhnou růst cen také nekalé praktiky na trhu, které vedou k umělému navyšování hodnoty vozů. Uvedla to dnes společnost Cebia, která se zabývá prověřováním původu aut.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Škoda

Proti prvnímu pololetí se snížil průměrný počet najetých kilometrů ojetin o 5000 na 161 000 km, což vzhledem k nižší nabídce nových ojetin může podle ředitele Cebie Martina Pajera znamenat, že se více stáčejí tachometry.

"Lidé nejsou ochotní platit více za vozy s vyšším kilometrovým nájezdem, a tak dochází k manipulacím s tachometry, aby vozy byly za požadovanou cenu lépe prodejné," podotkl. Auta na naftu vykazovala v průměru o 47 000 najetých km více než auta na benzín.

Vyšším cenám nahrává také časté zatajování havárií. Jen za polovinu září odhalila Cebia u aut ze zahraničí 2443 havárií a poškození v celkové hodnotě 231 milionů korun.

Podíl ojetých aut, která mají uvedeno, že jsou havarovaná, byl přitom na velkých inzertních portálech 0,7 procenta. Ve skutečnosti vykazuje havárii či poškození zhruba 25 procent pětiletých vozů, v případě desetiletých aut je po havárii či poškození přibližně 60 procent z nich.

Ve třetím čtvrtletí ožila poptávka po ojetých autech, což vedlo ke snížení průměrné prodejní doby ze 106 na 98 dní proti první polovině roku. V meziročním srovnání se ale ojetá auta prodávala o 15 dní déle.

"Jarní poptávka, která byla letos utlumená kvůli koronaviru, se tak přesunula do letních měsíců, kdy řada lidí nakupovala auto pro cestu na dovolenou, nebo lidé využili volných dní k výběru ojetého auta," dodal Pajer.

Kvůli koronavirovým opatřením vládne letos na trhu ojetin nestabilita. Důvodem je především menší nabídka v důsledku nižšího počtu dovezených ojetých aut a také menší ochota lidí vyměňovat v tomto období svá auta za novější.

Největší propad dovozů zaznamenal trh v dubnu, kdy se meziročně do Česka dovezlo o 53 procent méně vozů. Až v září se počet ojetých aut ze zahraničí meziročně navýšil o čtyři procenta. Celkově se letos do Česka dovezlo 114 493 osobních ojetých vozů, tedy o 21 490 vozů méně než loni, což je meziroční pokles o 16 procent.

Podíl ojetých aut ze zahraničí tvořil na trhu prodávaných ojetin zhruba polovinu nabídky. Kromě letos dovezených aut se přeprodávají i vozy dovezené v minulých letech. Pětinu nabídky (21 procent) tvoří auta z Německa, respektive ta, u nichž prodejce deklaruje německý původ.

V nabídce letos stále převažovala auta na naftu, která tvořila 55 procent trhu. Podíl benzínových aut byl 43 procent. Nejprodávanějším modelem byla stále Škoda Octavia (12 procent). Vozy značky Škoda tvořily 24 procent nabídky, vozy Volkswagen devět procent.

 

Právě se děje

Další zprávy