Ojetá auta letos zdraží o dalších 15 procent. Obchodníci posilují nákup v zahraničí

Martin Frei Martin Frei
5. 5. 2022 12:29
Poptávka po vozech z druhé ruky dlouhodobě stoupá. Už třetí rok se ale střetává s klesající nabídkou. Prodává se totiž málo nových aut a ojetiny se nedostávají do oběhu. Trvající potíže přitom kalí i vyhlídky na letošní rok. Velcí obchodníci předpokládají nárůst cen o dalších patnáct procent a budují sítě v zahraničí. Potřebují odtud pružněji vykupovat auta, o něž je zájem v Česku.
Foto: Shutterstock

O zdražování aut z druhé ruky už bylo napsáno mnoho. Včera poprvé zazněl konkrétní odhad na pokračování trendu v letošním roce. Růst cen o dalších patnáct procent očekává Karolína Topolová, ředitelka sítě autobazarů AAA Auto. 

"Na trhu je nedostatek nových aut, způsobený problémy ve výrobě, které dále prohloubila válka na Ukrajině. To následně vede ke zvýšené poptávce po ojetinách a k dlouhodobému růstu jejich cen zhruba o 15 % ročně. Tento trend bude nejspíše nadále pokračovat a jeho zmírnění nyní nelze odhadnout," dodala Topolová.

Ve srovnání s prvním čtvrtletím roku 2019 vozidla na českém trhu zdražila už o víc než 38 procent. "Medián ceny vzrostl ze 129 tisíc na 179 tisíc korun," dodal provozní ředitel AAA Auto Petr Vaněček. Inflace za dané období přitom dosáhla 12 procent.

Největší přetlak poptávky je v kategorii zánovních aut do tří let stáří a 50 tisíc kilometrů, k nimž se přesouvají původní zájemci o nové automobily. Podle Jakuba Šulty, zakladatele internetové platformy Carvago, tato kategorie jen za poslední rok zdražila o dvacet procent. 

"Dodací lhůty na nová auta se prodloužily i na dobu delší než rok. Část zákazníků to nemůže akceptovat," dodává Šulta. Carvago loni v Česku prodávalo auta stará průměrně 3,9 roku s cenou 578 000 Kč. 

Rychlejšímu zdražování mladších vozů napomáhá i podobná situace v bohatších západních zemích. Tamní zákazníci jsou ochotní zaplatit víc peněz a častěji mají zájem právě o zánovní auta v hezkém stavu. "Západní výkupčí českého zpravidla přeplatí," přiznává Petr Vaněček z AAA Auto.

Není tajemstvím, že obchodníci z Německa nebo Nizozemska skupují hezké zánovní kusy i u nás. Pokud tedy obchodníci chtějí zachovat dostatečnou nabídku v Česku, musejí dovézt podobný počet aut starších, o která je menší zájem tam a větší tady.

Schopnost pružně reagovat na rozdíly v poptávce mezi různými zeměmi bude nyní ještě důležitější. Velkým hráčům v tom pomáhá datová analytika automaticky vyhodnocující nabídku v celé Evropě. Na těchto nástrojích své tržiště založilo Carvago. AAA Auto zakládá i fyzické pobočky, dnes jich má jedenáct v Německu a chystá se expandovat do Nizozemska.

 

Právě se děje

Další zprávy