Kupovat ojetá auta on-line? Zboží jako každé jiné, říká Šulta a rozjíždí to ve velkém

Martin Frei Martin Frei
20. 10. 2020 16:03
Výběr auta z druhé ruky je náročný na technické znalosti, pozornost k detailu i vyjednávací schopnosti. Nákup po internetu zaběhnutá pravidla mění. Výběr je mnohem větší, odpadají psychologické triky prodejců. Koupí si ale někdo auto, ve kterém se nesvezl? Zakladatel firmy Carvago Jakub Šulta věří, že jde o stejnou psychologickou hranici, jakou se už podařilo odbourat i u jiných druhů zboží.
Foto: Carvago

Kdo se zajímá o auta aspoň trochu, ví, jak nepřeberná úskalí číhají při koupi vozu z druhé ruky. Počínaje původem a historií přes nepřiznané havárie po zanedbanou údržbu či nevhodné úpravy. Zkušení zákazníci si berou do bazaru mechanika a trvají na dlouhé zkušební jízdě, která leccos odhalí.

Při nákupu po internetu takové možnosti odpadají. Má taková služba budoucnost v Čechách, kde autům a fotbalu rozumí každý správný chlap? "Všichni zdaleka takoví nejsou," směje se Jakub Šulta, zakladatel on-line obchodu Carvago. "Při koupi hraje mnohem větší roli vizuální dojem nebo názor rodiny. Řada zákazníků na začátku ani nemá přesnou představu o modelu či motoru. Chtějí prostě velký dieselový kombík," dodává Šulta.

Foto: Carvago

Před pěti lety zakládal obchod s potravinami Košík.cz. "O autech mě toho nejvíc naučila firemní flotila našich rozvážkových aut, která jsem na začátku hledal právě mezi ojetinami," dodává Šulta a vzpomíná, jak kvůli nim projezdil celou Evropu. Nutnost hledat informace o vozidlech na mnoha různých místech a formality spojené s nákupem i dopravou ho přivedly k myšlence služby, která nabídne všechno na jednom místě.

Loni založená firma zprvu nabídla služby obchodníkům, teď otevírá portál pro veřejnost. Na serveru Carvago.com můžete vybírat z desetitisíců aut inzerovaných prodejci po celé Evropě, předvybraných převážně softwarovými nástroji. Podle Šulty se do výběru například nedostanou auta nápadně vybočující cenou.

Ať už se vůz nabízí v jakékoli zemi Evropy, po složení vratné rezervační zálohy 9000 Kč a zaplacení 990 Kč za službu CarAudit vám Carvago zajistí nejprve prohlídku místní technickou autoritou jako Dekra, TÜV nebo Pirelli. Na základě protokolu se pak můžete rozhodnout, zda auto koupíte.

Odpadá tedy psychologická masáž prodejců, kteří jsou vysoce motivováni vám za každou cenu něco prodat, protože bazar má v autech investované peníze. Prodejce je navíc v obrovské výhodě, že se nemusí soustřeďovat na auto, ale na vás. Vybíráte-li auto v klidu domova, netlačí na vás nikdo kromě vašich blízkých.

Odvrácenou stranou je, že po prohlédnutí protokolu musíte zaplatit plnou cenu i náklady na dopravu auta z místa prodeje. Aniž byste ho viděli, natož abyste se svezli. Teprve po složení ceny Carvago zajistí transport, prohlídku v servisním středisku v Čechách a dovozovou STK. Tento bod představuje pochopitelnou psychologickou bariéru, ale právě tady přichází ke slovu kouzlo nákupu na internetu - čtrnáctidenní lhůta na vrácení zboží bez udání důvodu.

Tím se karta obrací. Na nezávislou kontrolu máte mnohem víc času a pohodlí. Mechanika nemusíte tahat do bazaru, přijedete za ním do servisu. V případě nejasností můžete objet i víc opravářů, třeba klempíře nebo specialistu na převodovky. A pokud s vozem nebudete spokojeni, prostě ho vrátíte. Důvod uvádět nemusíte, takže odpadnou nepříjemné dohady, zda je reklamace oprávněná.

U fyzických osob se přitom smlouva řídí občanským zákoníkem. Nadále tedy platí ustanovení, že závada projevená půl roku od uzavření smlouvy se považuje za skrytou vadu a řešení jde k tíži prodávajícího.

Vzniká tedy paradoxní situace, kdy na sebe prodejce bere větší riziko než zákazník. Ten by si totiž mohl auto "půjčit" na cestu k moři a pak ho bez udání důvodu vrátit.

Před takovými pokusy ale Šulta předem varuje. "Zákon říká, že dvoutýdenní lhůta slouží k vyzkoušení zboží. Dva tisíce kilometrů do Chorvatska a zpátky za nutnou zkoušku rozhodně nepovažujeme," dodává s tím, že za přiměřené považuje nižší stovky, nikoli tisíce kilometrů.

Foto: Carvago

Přirozenou motivací proti těmto trikům navíc je, že Carvago vyplatí cenu vráceného auta, ne však náklady na dopravu, prohlídku v Čechách a dovozovou STK. Vážného zájemce o vůz za 300 tisíc korun to však neodradí od odstoupení kvůli něčemu skutečně důležitému. "V každém případě se budeme snažit zákazníkovi vybrané vozidlo spíš opravit než mu shánět jiné," dodává Jakub Šulta.

Kupovat auto, které jste viděli jen na fotkách, vypadá přinejmenším nezvykle, možná až šíleně. Zakladatel Carvaga ale předpokládá, že pohodlí a výhody této služby lidé brzy ocení.

"Před dvaceti lety si nikdo neuměl představit, že si takhle koupíte televizi. Když jsme zakládali Košík.cz, také jsme slýchali nedůvěřivé komentáře. Jak vidíte, obavy se nenaplnily. Ojetá auta jsou specifické zboží, ale věřím, že to půjde i s nimi," uzavírá Šulta.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Na východoindické pobřeží udeřil cyklón Nivar, jedna žena zemřela po zřícení stěny podmáčeného domu

Na východoindické pobřeží ve čtvrtek časně ráno místního času za doprovodu prudkého deště a vichru udeřil cyklón Nivar, kvůli kterému tamní úřady musely evakuovat desítky tisíc lidí. Informovala o tom agentura AFP. Střed bouře po mírném oslabení dosáhl pevniny ve 3:00 místního času (středa 23:00 SEČ) v oblasti zhruba 230 kilometrů jižně od Čennaí, ve státě Tamilnádu na jihovýchodě země. Cyklón doprovázel vítr o síle až 130 kilometrů za hodinu.

Prudký vichr ve státech Tamilnádu a Ándhrapradéš vyvracel stromy a sloupy elektrického vedení a vydatné srážky způsobily záplavy. Ve státě Tamilnádu si bouře vyžádala jeden život, když se na ženu zřítila stěna podmáčeného domu.

Nivar podle předpovědí Indického meteorologického úřadu (IMD) v následujících hodinách oslabí a zamíří na sever. Agentura však na twitteru varovala, že nebezpečí "ještě nepominulo, protože část cyklónu je stále nad mořem - i když je už střed nad pevninou".

Zdroj: ČTK
Další zprávy