Auto stvořené pro ženy. Otestovali jsme nové SUV Lexus

Radek Pecák Radek Pecák
11. 10. 2014 22:56
Automobil s hybridním pohonem nabídne připojení k internetu, dobíjení mobilního telefonu bez kabelu a dokonce i přenosné kosmetické zrcátko.
Verze Sport je dostatečně vizuálně odlišená.
Verze Sport je dostatečně vizuálně odlišená. | Foto: Lexus

Nevíme, zda si automobilka Lexus před zahájením vývoje nového vozu kategorie SUV dělala průzkum mezi řidičkami, co by v autě nejvíce ocenily. Po ujetí několika stovek kilometrů ale můžeme konstatovat, že nový vůz má v tomto ohledu velký potenciál. Redaktor online deníku Aktuálně.cz vyzkoušel Lexus NX 300h při evropské prezentaci vozu v okolí rakouského hlavního města.

Především jde o sportovně užitkový vůz, tedy auto s tvarem karosérie, který se líbí čím dál více. Navíc jeho linie nejsou ani trochu tuctové. Vřetenovitý tvar masky chladiče může sice někomu připomínat sněžný pluh, ale každopádně jde o prvek, díky němuž bude Lexus snadno rozpoznatelný od jiných vozů podobné velikosti i zaměření.

Toto je základní varianta masky chladiče. Působí přirozeněji.
Toto je základní varianta masky chladiče. Působí přirozeněji. | Foto: Aktuálně.cz

Ostré linie na kapotě, spodní části karosérie i na krytech světlometů dodávají vozu punc modernosti i sportovnosti. Ještě agresivněji než klasická verze s vodorovnými lamelami v krytu chladiče působí verze F Sport. Ta má na stejném místě speciální rastr a dále pak například i černě zbarvené kryty zpětných zrcátek.

Neviditelný otvor pro klíček

Lexus se řadí mezi prémiové automobilové značky, a proto se musí dbát i na detaily, které by zákazníci jiných značek možná nepokládali za důležité. Například otvor pro klíček ve dveřích je důmyslně skryt. Odkryje se teprve po zatažení za kliku. Pokud by se takto dveře odemykaly běžně, bylo by to samozřejmě nepraktické. U Lexusu NX je ale pochopitelně dálkové centrální zamykání součástí základní výbavy a klíčkem se tedy otevírá vůz pouze nouzově, pokud by byla vybita baterie vozu nebo klíčku.

Interiér je dosti členitý. Tlačítek je hodně, jejich rozmístění je ale poměrně logické.
Interiér je dosti členitý. Tlačítek je hodně, jejich rozmístění je ale poměrně logické. | Foto: Lexus

Základní výbavu dále tvoří osm airbagů (čelní, boční, hlavové a také kolenní pro dva přední cestující), sedmnáctipalcová litá kola, audiosystém s osmi reproduktory, osmipalcový centrální displej, dvouzónová klimatizace, elektricky ovládaná všechna boční okna či startovací tlačítko.

Cena přes milion korun

Za takto vybavené auto s hybridním pohonem (jiný se zatím nenabízí) zákazník u tuzemských dealerů zaplatí 1 029 000 korun. To je cena za variantu s pohonem předních kol. Za NX s pohonem 4x4 se připlácí dalších padesát tisíc korun. Hnací ústrojí spolupracuje s bezestupňovou automatickou převodovkou, což znamená, že při prudším přidání plynu proniká do kabiny poněkud více zvuku motoru, než je uším příjemné.

Lexus NX 300h má, jak napovídá písmeno "h" na konci označení vozu, kromě benzinového čtyřválce s výkonem 155 koní pod kapotou ještě  elektromotor. Dohromady s ním disponuje pohonné ústroji výkonem 197 koňských sil. Pokud si zákazník objedná vůz s pohonem všech kol, dostane do útrob automobilu ještě druhý elektromotor. Jeho úkolem je právě roztáčení kol zadní nápravy. Výkon ovšem zůstává stejný, jako u vozu, který má poháněná pouze přední kola. 

Obdobné hybridní soustrojí využívá japonská Toyota i v dalších modelech.
Obdobné hybridní soustrojí využívá japonská Toyota i v dalších modelech. | Foto: Radek Pecák

Díky tomu vůz vyvine maximální rychlost 180 kilometrů v hodině a k rozjezdu z klidu na stokilometrovou rychlost mu stačí 9,2 sekundy.

Bez emisí lze ujet jen kouset

Pokud je malá baterie ukrytá pod sedačkami dostatečně nabitá, může vůz jet i několik kilometrů pouze na elektřinu. Jde to ale, jak jsme si vyzkoušel, pouze po rovině a v rychlostech pod padesát kilometrů v hodině. Za jiných okolností ihned naskočí spalovací motor.

Výrobce uvádí kombinovanou spotřebu lehce nad pět litrů benzínu, my jsme se při snaze o úspornou jízdu dostali lehce pod hranici sedmi litrů. I to je ovšem na vůz, který na délku měří 463 centimetrů, na výšku 164,5 centimetru a má hmotnost kolem 1800 kilogramů, velmi slušná hodnota.

Okolí vozu se zobrazuje na monitoru. Systém funguje až do rychlosti 20 kilometrů v hodině.
Okolí vozu se zobrazuje na monitoru. Systém funguje až do rychlosti 20 kilometrů v hodině. | Foto: Radek Pecák

Některé prvky, které dělají vůz uživatelsky velmi příjemným, nabízejí i konkurenti. Například systém čtyř kamer (umístěny jsou v čelní masce, ve víku kufru a pod vnějšími zpětnými zrcátky), z nichž se na centrálním displeji skládá panoramatický obraz okolí vozu. Při manévrování ve stísněných prostorách, například v podzemním parkovišti, tak řidič(ka) uvidí i nosný sloup, který by jinak zůstal skryt v mrtvém úhlu a představoval by vážnou hrozbu pro lak i plech karosérie.

Pohodlí na prvním místě

Velmi pohodlná je manipulace se zadními sedačkami, pokud je potřeba do kufru naložit delší předměty. Ty lze sklápět elektricky, přičemž není nutné žádné odjišťování pojistek na horní straně opěradel nebo jiná obtížná manipulace. Ovladače jsou navíc hned na třech místech - po straně zavazadlového prostoru, na bocích zadních sedadel a ještě na přístrojovém panelu.

Místa vzadu je dostatek. Opěradla sedaček je možné sklápět pomocí elektromotorů.
Místa vzadu je dostatek. Opěradla sedaček je možné sklápět pomocí elektromotorů. | Foto: Radek Pecák

Multimediální systém se ovládá prostřednictvím touch padu na středové konzole. K potvrzení zvoleného pokynu stačí pouhé zmáčknutí.

Netradičně se také zapínají stropní lampičky ve voze. Zapnutí a vypnutí lampiček řídí mikropočítač, který je schopen detekovat přiblížení prstu uživatele. Zjistili jsme, že je pro aktivaci světla se stačí krycího sklíčka krátce dotknout. Postačuje zhruba stejná intenzita jako pro ovládání dotykového displeje mobilního telefonu.

Uživatel vozu rozhodně ocení i další "vychytávku" - přihrádku pro bezdrátové dobíjení mobilního telefonu. Stačí do něj mobil položit a dobíjení se samo aktivuje. Pokud vlastníte telefon, který nemá příslušný standard, nabízí Lexus ve svém příslušenství speciální obal, do něhož se váš smartphone vloží. Pak již lze tuto výhodu využívat též.

Na toto místo se ukládá vybitý mobilní telefon a po vystoupení z vozu je jeho baterie opět plná.
Na toto místo se ukládá vybitý mobilní telefon a po vystoupení z vozu je jeho baterie opět plná. | Foto: Radek Pecák

Na pohodlí se myslelo skutečně důsledně. Sedačky lze vyhřívat i odvětrávat, vyhřívaný může být i volant. Poslední drobností, kterou podle našeho soudu ocení hlavně ženy, je zrcátko umístěné na spodní straně krycího víčka schránky pro drobnosti na středovém panelu po pravé ruce řidiče. Nikdo se tedy již nemusí natahovat ke sluneční cloně, pokud si chce upravit účes nebo se nalíčit.

Zatímco vpředu je řidič poměrně těsně obklopen středovým panelem i palubní deskou, vzadu mají cestující skutečně hodně místa. Řidič vysoký 186 centimetrů se bez problémů posadil (po nastavení přední sedačky pro jeho potřeby dozadu) a ještě mu zbývalo před koleny přibližně deset centimetrů volného prostoru a zhruba pět nad hlavou.

Podobné kosmetické zrcátko jsme ještě v žádném jiném autě neviděli.
Podobné kosmetické zrcátko jsme ještě v žádném jiném autě neviděli. | Foto: Radek Pecák

Zavazadlový prostor je kvůli přítomnosti baterií hybridního systému na předělu kabiny cestujících a právě kufru relativně mělký. V zadní části má ovšem pod podlážkou ještě velký přídavný prostor, do něhož se vejde i letecké kabinové zavazadlo a jedna středně velká taška. Udávaný objem je 555 litrů. Rezervní kolo ovšem k dispozici není.

Jízdní vlastnosti vozu, který jsme testovali na dálnicích, kvalitních silnicích, ale i na dlažebních kostkách a nekvalitních venkovských okreskách jsou vyladěny tak, aby se auto chovalo předvídatelně i při snaze o rychlou korekci směru nebo při prudkém brzdění. Podvozek je proto mírně tvrdší, rozhodně ale nejde o žádný "kostitřas." 

I ze zadního pohledu vůz vypadá dostatečně agresivně.
I ze zadního pohledu vůz vypadá dostatečně agresivně. | Foto: Radek Pecák

Za příplatek lze auto vybavit adaptivním variabilním odpružením. Dalším voličem (Lexus Drive Mode Select) si pak řidič vybírá jízdní režim. Minimálně má k dispozici Normal, Eco nebo Sport. Tak si upraví rychlost reakce motoru na povel od plynového pedálu, navíc se změní i charakter posilovače řízení a tuhost podvozku.

 

Právě se děje

před 9 minutami

Křeslo v britském parlamentu po doplňovacích volbách získali konzervativci

Křeslo v britském parlamentu ve čtvrtečních doplňovacích volbách v severoanglickém Hartlepoolu získala kandidátka Konzervativní strany Jill Mortimerová. Informoval o tom zpravodajský server BBC. Je to poprvé, co konzervativci v tomto tradičně levicovém volebním obvodu zvítězili.

Mortimerová v Hartlepoolu, jednom z nejchudších anglických měst, a jeho okolí získala 52 procent (přes 15 500) hlasů, kandidát opoziční Labouristické strany 29 procent (okolo 8500 hlasů). O křeslo se celkem ucházelo 16 politiků. "Labouristé příliš dlouho Hartlepool považovali za samozřejmost… Lidé už toho mají dost. A nyní skrze tyto výsledky promluvili a dali najevo, že je čas na změnu," uvedla Mortimerová, která zveřejněné výsledky označila za "historické".

Analytik BBC Chris Mason výsledek nazval zemětřesením, které sice nezmění poměr sil v parlamentu, zato změní náladu. Prohra labouristů podle něj povede k vzájemnému obviňování uvnitř britské levice. Konzervativní premiér Boris Johnson má po předloňských volbách v parlamentu pohodlnou většinu.

Zdroj: ČTK
před 21 minutami

Twitter zablokoval účet, který na platformě sdílel Trumpova vyjádření

Sociální síť twitter zablokovala účet, který sdílel příspěvky, jež začal před několika dny zveřejňovat na svých webových stránkách americký exprezident Donald Trump. Ten byl přitom z twitteru nadobro vykázán letos v lednu, když vyjádřil podporu svým přívržencům, kteří násilně vtrhli do budovy Kongresu. Mluvčí twitteru uvedla, že účet porušil pravidla společnosti ohledně obcházení zákazů. Server BBC však napsal, že Trumpova sdělení na twitteru sdílí nadále řada dalších podobných účtů.

Zablokovaný účet nesl název @DJTDesk a jeho popisek zněl "příspěvky kopírované (…) jménem 45. prezidenta Spojených států. Původně napsané přes DonaldJTrump/Desk".

Trump v úterý představil novou sekci na svých stránkách, kam posílá svoje krátká vyjádření, jež nese název "ze stolu Donalda J. Trumpa" (From the Desk of Donald J. Trump). Vzhled stránky i formát jeho sdělení je podobný twitteru, uživatelé však nemohou na jeho příspěvky nijak reagovat. Mají však možnost je pomocí dvou tlačítek sdílet na twitteru i na facebooku, kde jsou Trumpovy účty rovněž pozastaveny.

Zdroj: ČTK
před 29 minutami

Čína vypustila poprvé více skleníkových plynů než všechny rozvinuté země

Čína vypustila do vzduchu poprvé více skleníkových plynů než všechny rozvinuté země dohromady. V roce 2019, ze kdy jsou poslední vyhodnocené údaje, jich z této země pocházela více než čtvrtina. Vyplývá to z nové studie, kterou zveřejnil americký institut Rhodium Group.

Nejlidnatější země světa přispěla v roce 2019 k celosvětovým emisím ekvivalentů CO2 sama 27 procenty, odhaduje americká společnost. Spojené státy na druhém místě byly zodpovědné jen za 11 procent skleníkových plynů a třetí Indie za 6,6 procenta emisí. Ještě o dvě desetiny procentního bodu méně činil příspěvek Evropské unie na čtvrtém místě.

Podle studie vypustila Čína do vzduchu více než 14 gigatun (jedna gigatuna je miliarda tun) ekvivalentu CO2. Ve srovnání s rokem 1990 je to trojnásobek, a za uplynulé desetiletí nárůst o 25 procent. Celosvětově se emise skleníkových plynů v roce 2019 zvýšily o 11,4 procenta na 52 miliard tun. 

Zdroj: ČTK
Další zprávy