Francouzský lev se znovu nadechuje. Peugeot 508 už nemíří na Opel a Ford, ale na Audi

Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
3. 10. 2019 6:02
Loni uvedený typ 508 míří výš než do šedé střední třídy. Má nápad, vystupuje suverénně a také skvěle jezdí. Za svůj šarm si ale nechá dobře zaplatit a benzinový motor mu nepadne tak dobře jako diesel.

Peugeot, ostatně jako každý Francouz, svádí v 21. století těžký zápas o hrdost, uznání i vlastní duši. Globální konkurence před patnácti lety zatlačila někdejšího lva salónů do kouta a jeho snaha proboxovat se ven co nejnižšími cenami nenechala dávnou pověst "francouzského Mercedesu" úplně bez škrábance.

Zdá se však, že tuhle krizi středního věku má Peugeot za sebou a zdvíhá hlavu. Modely uvedené v posledních třech letech nabraly na sebevědomí, nebojí se odlišit a důrazným designem útočí na emoce. A jelikož emoce i design prodávají, evropská čísla znovu stoupají k milionu vozů ročně.

Svědkem této proměny je i model 508. V minulé generaci šlo o mechanicky solidní, nicméně jaksi nenápadný vůz, který své kvality nedokázal prodat.

Novinka nemůže být minulosti vzdálenější. Šedou myš nahradil dravec se zákeřně přimhouřenýma očima, vyceněnými zuby dopředu vysunuté masky a ostrými kly denního svícení. Nízká stavba a rozkročený postoj s vytaženými blatníky působí sportovně, stejně jako přikrčená záď kombi.

Stejný převrat se odehrál v interiéru. Palubní deska přejímá nezvyklé schéma ostatních Peugeotů: hlavní přístroje zcela nahoře, pod nimi miniaturní volant. Místo obvyklých lánů plastu několikapatrová skládačka vodorovně orientovaných vrstev s různými povrchovými úpravami.

Materiály a přesnost zpracování hrají na pohled i na dotek prémiovou ligu. Dekory z hliníku i umělé šedé dýhy působí hodnotně, naopak "provařeného" klavírního laku je tu jen povinné minimum. Atmosféru testované výbavy GT Line pozvedá kožené čalounění dveřních madel a lišt středového tunelu.

Foto: Martin Frei

Tady Peugeot míří o hodně výš než kdykoli za posledních dvacet let. Zcela zjevně kopíruje recept Audi, podle něhož si zákazník z robustnosti a kvality interiéru dělá obrázek o robustnosti a kvalitě celého auta. A za vůz s hodnotně působícím interiérem je ochoten zaplatit víc peněz.

Výborný dojem sráží komunikační systém. Složitý, roztříštěný, nepřehledný. Příkladně širokou obrazovku nedokáže rozdělit třeba na velké okno navigace a úzký pruh rádia. Navíc přes něj musíte obsluhovat i ventilaci, kvůli čemuž pokaždé musíte z navigace vyskočit a vracet se zpátky.

Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line

Motor: benzinový 4válec, 1598 cm3
Výkon: 133 kW při 5500 ot./min
Točivý moment: 250 Nm při 1650 ot./min
Nejvyšší rychlost: 225 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,0 s
Kombinovaná spotřeba: 5,2 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 440 l 
Cena: od 985 000 Kč

Prostorová nabídka odpovídá sportovně střiženému zevnějšku. Do nízké karoserie se nastupuje v podřepu a s hlavou skloněnou pod sloupkem. Kokpit se širokým středovým tunelem vás pak obepne poměrně těsně, ale kolem kolenou, ramen i nad hlavou máte přiměřenou volnost.

Foto: Martin Frei

S pravidelným převozem dospělých cestujících vzadu se u dynamicky pojatého manažerského auta nepočítá. Sedák je uložený nízko a místo před koleny omezené. Také kufr zaujme hlavně délkou u podlahy. Klesající střecha a mohutný rám víka nedělají z 508 SW právě rodinného stěhováka. V reálné využitelnosti má před liftbackem jen malý náskok.

Sofistikovaný podvozek s nezávislým zadním zavěšením, nízké těžiště a lehká stavba se promítají do vynikajících jízdních vlastností. Vůz si nechá líbit i prudší zacházení, hrboly a kanály našich silnic ho nevyvádějí z míry a obrovská 19" kola nemají tendenci uskakovat.

Stoický klid, s kterým se 508 vrhá do zatáček, jakoby odporoval fyzice. Nejde ale o žádnou duchařinu. Peugeot prostě nasadil nejnovější generaci elektroniky, která nenápadnými zásahy brzd rovná auto do zvolené stopy. Podobný trik používá - jaká to náhoda - Audi. Ne každému však bude vyhovovat miniaturní volant. Nepřirozené sevření rukou blízko sebe může při delší jízdě působit únavu krční páteře.

Foto: Martin Frei

Vozu tohoto formátu sedí nejlépe diesel a z dřívějších zkušeností můžeme potvrdit, že dvoulitrové HDI sedí vozu skvěle. Tím hůř se nám hledají argumenty pro testovanou benzinovou šestnáctistovku a její osmilitrovou spotřebu. Největší předností je sametově hladký chod, ale točivý moment 250 Nm je na tak rychlý podvozek málo.

Sebevědomé vztyčení lví hlavy je znát v ceníku. První cena s motorem 1.6 PureTech 845 000 Kč za výbavu Active na 16" kolech, s halogenovými světlomety a bez navigace není právě skromná. Vyšperkovaný GT Line přijde na 985 000 Kč, což sice zdaleka nedosahuje úrovně Audi A5 Sportback, ale Ford Mondeo i Opel Insignia vyjdou zhruba o sto tisíc levněji.

 

Právě se děje

před 8 minutami

USA podpořily Hongkong, Peking to označil za vměšování

Americká Sněmovna reprezentantů schválila tři zákony, jimiž podpořila demonstranty v Hongkongu, kteří ve velkoměstě bojují za posílení demokracie.

Přijatá opatření se nelíbí Pekingu, který Washington vyzval, aby se nevměšoval do záležitostí Číny. Hongkongští prodemokratičtí zákonodárci zároveň přerušili výroční proslov Čínou podporované správkyně města Carrie Lamové.

Jeden z návrhů zákona přijatých v úterý dolní komorou amerického Kongresu odsuzuje kroky Číny při řešení situace v Hongkongu. Demonstranti zde už několik měsíců protestují proti plíživému omezování svobod ze strany Pekingu a dožadují se demokratických reforem.

před 18 minutami

V Katalánsku policie zadržela 25 demonstrantů, zraněných je nejméně 74

Pětadvacet osob zadržela policie při úterních demonstracích v Barceloně a dalších katalánských městech, které vypukly po pondělním rozsudku nad separatistickými politiky.

Potyčky s policií, v něž úterní demonstrace mnohdy přerostly, si vyžádaly nejméně 74 zraněných, informoval dnes list La Vanguardia. Španělská vláda násilí odsoudila a uvedla, že jejím cílem je zachovat v Katalánsku bezpečnost.

Nejvíce lidí místní policie podle listu La Vanguardia zadržela během střetů ve městě Tarragona (13), dalších osm ve městě Lleida, tři v Barceloně a jednoho ve městě Sabadell.

před 44 minutami

Írán už od léta drží francouzského vědce i jeho kolegyni

Íránské úřady zadržely a uvěznily francouzského vědce Rolanda Marchala z Pařížského institutu politických věd, informoval list Le Figaro. Teherán Marchala drží podle deníku už od léta, a to společně s jeho francouzsko-íránskou kolegyní Faribou Adelkhahovou, o jejímž zadržení psala íránská média v červenci. Vědkyně byla zatčena pro podezření ze špionáže, důvod Marchalova zadržení zatím není jasný.

Marchalovi tamní úřady povolily setkání s francouzskými diplomaty a přesunuly ho do běžné věznice. V případě Adelkhahové Teherán v říjnu oznámil, že požadavek Francie na propuštění šedesátileté vědkyně s dvojím občanstvím je vměšováním se do vnitřních záležitostí Íránu a vyřešení situace nijak nepomůže.

Další zprávy