Francouzský lev se znovu nadechuje. Peugeot 508 už nemíří na Opel a Ford, ale na Audi

Francouzský lev se znovu nadechuje. Peugeot 508 už nemíří na Opel a Ford, ale na Audi
Foto: Martin Frei
Martin Frei Martin Frei
3. 10. 2019 6:02
Loni uvedený typ 508 míří výš než do šedé střední třídy. Má nápad, vystupuje suverénně a také skvěle jezdí. Za svůj šarm si ale nechá dobře zaplatit a benzinový motor mu nepadne tak dobře jako diesel.

Peugeot, ostatně jako každý Francouz, svádí v 21. století těžký zápas o hrdost, uznání i vlastní duši. Globální konkurence před patnácti lety zatlačila někdejšího lva salónů do kouta a jeho snaha proboxovat se ven co nejnižšími cenami nenechala dávnou pověst "francouzského Mercedesu" úplně bez škrábance.

Zdá se však, že tuhle krizi středního věku má Peugeot za sebou a zdvíhá hlavu. Modely uvedené v posledních třech letech nabraly na sebevědomí, nebojí se odlišit a důrazným designem útočí na emoce. A jelikož emoce i design prodávají, evropská čísla znovu stoupají k milionu vozů ročně.

Svědkem této proměny je i model 508. V minulé generaci šlo o mechanicky solidní, nicméně jaksi nenápadný vůz, který své kvality nedokázal prodat.

Novinka nemůže být minulosti vzdálenější. Šedou myš nahradil dravec se zákeřně přimhouřenýma očima, vyceněnými zuby dopředu vysunuté masky a ostrými kly denního svícení. Nízká stavba a rozkročený postoj s vytaženými blatníky působí sportovně, stejně jako přikrčená záď kombi.

Stejný převrat se odehrál v interiéru. Palubní deska přejímá nezvyklé schéma ostatních Peugeotů: hlavní přístroje zcela nahoře, pod nimi miniaturní volant. Místo obvyklých lánů plastu několikapatrová skládačka vodorovně orientovaných vrstev s různými povrchovými úpravami.

Materiály a přesnost zpracování hrají na pohled i na dotek prémiovou ligu. Dekory z hliníku i umělé šedé dýhy působí hodnotně, naopak "provařeného" klavírního laku je tu jen povinné minimum. Atmosféru testované výbavy GT Line pozvedá kožené čalounění dveřních madel a lišt středového tunelu.

Foto: Martin Frei

Tady Peugeot míří o hodně výš než kdykoli za posledních dvacet let. Zcela zjevně kopíruje recept Audi, podle něhož si zákazník z robustnosti a kvality interiéru dělá obrázek o robustnosti a kvalitě celého auta. A za vůz s hodnotně působícím interiérem je ochoten zaplatit víc peněz.

Výborný dojem sráží komunikační systém. Složitý, roztříštěný, nepřehledný. Příkladně širokou obrazovku nedokáže rozdělit třeba na velké okno navigace a úzký pruh rádia. Navíc přes něj musíte obsluhovat i ventilaci, kvůli čemuž pokaždé musíte z navigace vyskočit a vracet se zpátky.

Peugeot 508 SW 1.6 PureTech GT Line

Motor: benzinový 4válec, 1598 cm3
Výkon: 133 kW při 5500 ot./min
Točivý moment: 250 Nm při 1650 ot./min
Nejvyšší rychlost: 225 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,0 s
Kombinovaná spotřeba: 5,2 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 440 l 
Cena: od 985 000 Kč

Prostorová nabídka odpovídá sportovně střiženému zevnějšku. Do nízké karoserie se nastupuje v podřepu a s hlavou skloněnou pod sloupkem. Kokpit se širokým středovým tunelem vás pak obepne poměrně těsně, ale kolem kolenou, ramen i nad hlavou máte přiměřenou volnost.

Foto: Martin Frei

S pravidelným převozem dospělých cestujících vzadu se u dynamicky pojatého manažerského auta nepočítá. Sedák je uložený nízko a místo před koleny omezené. Také kufr zaujme hlavně délkou u podlahy. Klesající střecha a mohutný rám víka nedělají z 508 SW právě rodinného stěhováka. V reálné využitelnosti má před liftbackem jen malý náskok.

Sofistikovaný podvozek s nezávislým zadním zavěšením, nízké těžiště a lehká stavba se promítají do vynikajících jízdních vlastností. Vůz si nechá líbit i prudší zacházení, hrboly a kanály našich silnic ho nevyvádějí z míry a obrovská 19" kola nemají tendenci uskakovat.

Stoický klid, s kterým se 508 vrhá do zatáček, jakoby odporoval fyzice. Nejde ale o žádnou duchařinu. Peugeot prostě nasadil nejnovější generaci elektroniky, která nenápadnými zásahy brzd rovná auto do zvolené stopy. Podobný trik používá - jaká to náhoda - Audi. Ne každému však bude vyhovovat miniaturní volant. Nepřirozené sevření rukou blízko sebe může při delší jízdě působit únavu krční páteře.

Foto: Martin Frei

Vozu tohoto formátu sedí nejlépe diesel a z dřívějších zkušeností můžeme potvrdit, že dvoulitrové HDI sedí vozu skvěle. Tím hůř se nám hledají argumenty pro testovanou benzinovou šestnáctistovku a její osmilitrovou spotřebu. Největší předností je sametově hladký chod, ale točivý moment 250 Nm je na tak rychlý podvozek málo.

Sebevědomé vztyčení lví hlavy je znát v ceníku. První cena s motorem 1.6 PureTech 845 000 Kč za výbavu Active na 16" kolech, s halogenovými světlomety a bez navigace není právě skromná. Vyšperkovaný GT Line přijde na 985 000 Kč, což sice zdaleka nedosahuje úrovně Audi A5 Sportback, ale Ford Mondeo i Opel Insignia vyjdou zhruba o sto tisíc levněji.

 

Právě se děje

před 39 minutami

Škola chce pomoci rodině otce, který při střelbě chránil dceru, založila veřejnou sbírku

Porubská Základní škola Ivana Sekaniny vyhlásila sbírku na pomoc rodině muže, kterého v úterý zastřelil útočník ve Fakultní nemocnici Ostrava (FNO). Muž vlastním tělem chránil svou dvanáctiletou dceru. Zavražděný muž byl jedním ze členů Spolku rodičů při ZŠ Sekaniny. Sbírka je účinná od dnešního dne, lidé mohou přispívat na účet 1012201912/5500.

Sbírkový účet založila i samotná FNO a je určen na podporu rodin obětí a zraněných. V pátek na ní bylo přes 1,4 milionu korun. Transparentní účet na pomoc pozůstalým po obětech střelby zřídila také Vysoká škola báňská-Technická univerzita Ostrava (VŠB-TUO). Studenti a zaměstnanci tam mohou posílat své příspěvky. 

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Ribéry se podrobil operaci kotníku a čeká ho deset týdnů léčby

Fotbalisté Fiorentiny se budou muset zhruba deset týdnů obejít bez francouzského záložníka Francka Ribéryho. Šestatřicetiletý bývalý reprezentant se podrobil operaci pravého kotníku a podle informací italského klubu může teprve za dva týdny začít s rehabilitací.

Ribéry si zranění způsobil na konci listopadu v ligovém utkání s Lecce. Kvůli zákroku odcestoval do Německa, kde v minulosti hájil barvy Bayernu Mnichov.

před 1 hodinou

Dvořák zahájil SP čtyřbobů dvanáctým místem v Lake Placid

Dominik Dvořák vstoupil do nového ročníku Světového poháru čtyřbobů 12. místem v Lake Placid. V americkém olympijském toboganu tak dopadl lépe než minulý týden v dvojbobech, kde dojel třináctý a šestnáctý. Zvítězil Kanaďan Justin Kripps, Dvořák na něj ztratil 1,30 sekundy.

Po úvodním kole byl český pilot s dalšími členy posádky Dominikem Suchým, Janem Šindelářem a Jakubem Noskem na devátém místě, v druhé jízdě si ale pohoršil. Na startu přitom česká čtveřice patřila k nejrychlejším.

V minulém ročníku obsadil Dvořák v konečném pořadí SP čtyřbobů sedmé místo. Jeho nejlepším umístěním byla pátá příčka z lednového závodu v Innsbrucku, naopak nejhůře dopadl právě v Lake Placid, kde byl patnáctý.

Kripps zvítězil suverénně, druhý Lotyš Oskars Kibermanis za ním zaostal o 39 setin. Obhájce prvenství v SP Němec Francesco Friedrich dojel až čtvrtý.

V neděli se pojede v Lake Placid další závod čtyřbobů.

Závody SP v jízdě na bobech v Lake Placid (USA):

Čtyřboby: 1. Kanada (Kripps, Sommer, Stones, Coakwell) 1:49,50 (54,55+54,95), 2. Lotyšsko (Kibermanis, Kaufmanis, Vilkaste, Miknis) -0,39 (54,72+55,17), 3. Rakousko (Maier, Rangl, Sammer, Moldovan) -0,47 (54,84+55,13), …12. ČR (Dvořák, Suchý, Šindelář, Nosek) -1,30 (55,07+55,73).

Zdroj: ČTK
Další zprávy