Skoro nikdo by to do ní neřekl. Cupra Leon VZ uhání dvě stě, ani se u toho nezapotí

Skoro nikdo by to do ní neřekl. Cupra Leon VZ uhání dvě stě, ani se u toho nezapotí
Cupra Leon dostala novou příď, která ji více odlišuje od Seatu Leon.
Zadní partie nyní efektně svítí, podívaná je to hlavně po setmění.
Benzinový dvoulitr dává v případě hatchbacku rovných 300 koní.
19" kola z lehkých slitin Polar Copper jsou za příplatek 12 tisíc korun. Zobrazit 25 fotografií
Foto: Jakub Stehlík
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
16. 2. 2025 5:40
Mladá španělská značka našla recept, jak z nenápadného auta udělat prvotřídní sportovní náčiní. Rovných 300 koní a vyladěný podvozek jsou dobrým základem pro zábavné cestování.

Přesto, že se cupra s bíle lakovanou karoserií hodně snaží, aby zůstala v provozu inkognito, čtveřice nefalšovaných výfukových koncovek její pravý původ nakonec odhalí spolehlivě. Alespoň majitelům podobných hot hatchů, kteří jsou od přírody vybaveni radary detekujícími sportovní detaily na autech denní potřeby. Ti si setkání s třísetkoňovým Leonem VZ obvykle vyloží jako osudovou příležitost pro silniční duel.

Komu se nechce pořád zvedat hozenou rukavici, má prostě smůlu, měl si pořídit jiné auto. Protože na spořádanou jízdu je tu přece obyčejný Seat Leon, který takové věci zvládne o půl milionu levněji.

Nezasvěcenec se patrně diví, že teprve sedmiletá značka Cupra prodává v Česku víc aut než mateřský Seat, od kterého se v roce 2018 odloupla. Duchovní spříznění s Barcelonou, které Cupra tak často a ráda připomíná, jí v tom určitě pomáhá méně než trochu záhadné logo v bronzové barvě. To nejvíc připomíná pavouka nebo býčí hlavu, ale pokud máme věřit marketérům, jde o dvě propletená písmena C symbolizující "příslušnost ke klanu Cupra". Až se člověk zdráhá uvěřit, že tohle někdo skutečně vymyslel.

Příslušnost, která Cupře pomáhá zaručeně, se ovšem jmenuje Volkswagen. Jako nedílná součást koncernu se Španělé mohou obsloužit v regálech VW a vytáhnout z nich to nejlepší, co má německá automobilka právě k dispozici.

Pod kapotou je to známý dvoulitrový turbobenzin s kódovým označením EA888 evo4 o výkonu 300 koní. Na rozdíl od krotších verzí má větší turbo s vyšším tlakem. A pak je tu i sedmistupňový dvouspojkový automat DSG, kromě Cupry Leon sloužící třeba v Golfu GTI.

Celkem nenápadný hatchback se najednou nejeví tak úplně tuctově, což se ostatně pozná hned po nastartování, kdy interiér naplní dunivý zvuk nadopovaného čtyřválce. Kdo by chtěl tohle auto používat jen na nákupy, tomu bude jeho zvuková kulisa za chvíli protivná, stejně jako tvrdá reakce tlumičů na krátké příčné nerovnosti. Snížený adaptivní podvozek je nedokáže beze zbytku pobrat, když mu to nízká devatenáctipalcová kola vůbec neusnadní.

Cupra Leon VZ

Motor: benzinový přeplňovaný čtyřválec, 1984 cm3
Výkon: 221 kW / 300 k při 5300 - 6500 ot.min
Točivý moment: 400 Nm při 2000 - 5200 ot.min
Převodovka: automatická sedmistupňová DSG
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,7 s
Průměrná spotřeba: 7,3 l / 100 km
Rozměry (d / š / v): 4398 / 1799 / 1444 mm
Rozvor náprav: 2686 mm
Objem zavazadlového prostoru: 380 l
Objem palivové nádrže: 50 l
Pohotovostní / užitečná hmotnost: 1485 / 515 kg
Cena modelu od: 1 094 900 Kč

Cupra Leon však má i druhou tvář, kterou ukáže až v okamžiku, kdy na ni má řidič tu správnou náladu. Sešlápnutí plynového pedálu znamená bleskurychlou reakci motoru i převodovky, auto vystartuje vpřed s takovou ochotou, až se tají dech. Ani rychlost dvou set kilometrů v hodině (ano, bylo to na prázdné německé dálnici směrem na Drážďany) cupru nevyvede z míry, stále je směrově stabilní a připravená dále zrychlovat.

Parádním číslem auta je však jízda po klikatých okreskách s kvalitním povrchem, které si cupra doslova užívá - poháněná přední náprava se samosvorným diferenciálem posílá výkon k tomu správnému kolu a citlivá asistence ESP řidiče neustále utvrzuje, že nic není problém.

Úspěch si Cupra Leon pojišťuje i kvalitní audiosoustavou Sennheiser s prostorovým zvukem a podrobně nastavitelným ekvalizérem. Místo pro rezervní kolo si ale v tomto případě pro sebe rezervuje subwoofer.

Zbývá dodat, že nedávný facelift Cupru Leon výrazněji odlišil od jmenovce vyráběného pod značkou Seat. Jiná je přední část vozu, koncová světla zase tvoří ohnivě rudý pás přes celé páté dveře, starající se po setmění o efektní prezentaci. To vše má ale svou cenu, která v případě Cupry Leon VZ začíná na 1,1 milionu korun. Příplatky se ale drží při zemi, takže finální účet nemusí být nutně o moc vyšší.

 

Buďte první, kdo diskutuje.

Právě se děje

Další zprávy