"Není to podvod a nejste blázen." Škoda si v Norsku naběhla s prodejem nového Enyaqu

"Není to podvod a nejste blázen." Škoda si v Norsku naběhla s prodejem nového Enyaqu
Enyaq má od nového roku zcela novou příď.
Na pohled takřka identickou má i menší Elroq.
Elroq je zkrácenou verzí Enyaqu, techniku mají obě auta společnou.
V Norsku od letošního roku nabízejí automobilky, až na malé výjimky, už jen elektromobily. Zobrazit 4 fotografie
Foto: Škoda Auto
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
14. 2. 2025 5:40
Mladoboleslavská automobilka chtěla rozlišit původní Enyaq od jeho modernizované verze, kterou na internetových stránkách nabízela jako "model 2026". V Norsku však s tímto postupem narazila.

"Už od ledna 2025 bude Škoda prodávat své nejúspěšnější auto jako Model 2026. To se snad pomátli," cituje norský oborový časopis Motor známé motoristické odborníky Bennyho Christensena a Jona Winding-Sørensena.

Nejen že si podle časopisu oba experti myslí, že je to "šílené", zároveň jsou přesvědčeni, že tento krok poškozuje konkurenty i samotné zákazníky. "Je to prostě zavádějící," dodává k tomu Christensen, který je v současnosti technickým konzultantem v norském autoklubu NAF.

Problém je podle Norů v tom, že automobilky zpravidla představují nový modelový ročník až koncem léta - náběh výroby modernizované verze tak obvykle proběhne po celozávodní dovolené, kdy je také na úpravu výrobních linek více času. Ostatně Škodovka to zpravidla dělá také tak.

Tentokrát však norský importér Škody Harald A. Møller udělal něco, co se v severské zemi zjevně neodpouští: už začátkem ledna spustil objednávky na Enyaq modelového ročníku 2026, jehož výroba podle Motoru začíná koncem února a k prvním zákazníkům by měl dorazit začátkem dubna. Møllerův postup je ovšem logický, protože Škoda nečekala s představením modernizovaného Enyaqu až na podzim, jak bývá obvyklé, ale ukázala ho už začátkem letošního ledna.

"Zní to opravdu velmi zvláštně," komentuje Christensen zjištění, že modelový ročník 2025 už je k dispozici pouze ze skladových zásob a nelze jej objednat, i když v kalendáři rok 25 sotva začal. Zároveň upozorňuje, že až bude auto jednoho dne v prodeji jako ojetina, bude to vypadat, že je o rok mladší.

Ještě ostřeji se proti Škodě v článku vymezuje Jon Winding-Sørensen, kterého časopis Motor představuje jako nejzkušenějšího norského automobilového novináře s více než šedesátiletou praxí. "Mně se to jeví jako podvod. Ale klidně tam napište, že už to nemám v hlavě v pořádku," vzkazuje.

Benny Christensen si ale vybavuje, že se v minulosti něco podobného v Norsku už stalo: Když na přelomu března a dubna 1964 představil Ford první generaci Mustangu, také ji nazýval Modelem 1965. "Na trhu ojetin se pak Mustang prodával jako model roku 1964 a půl," poznamenává pamětník. Sørensen k tomu dodává, že v Americe není praxe prodávat nový modelový rok s ročním předstihem nikterak výjimečná.

V Norsku ale taková věc dokáže pořádně zamotat nejednu hlavu, takže časopis Motor požádal o vysvětlení celé situace importéra. "Je zcela běžné, že se změny modelového roku provádějí při uvedení nových modelů nebo generačních změnách, v tomto případě při zahájení výroby nového Enyaqu," zněla odpověď manažerky komunikace Škody Christine Eiken Wintherové. Na otázku, co Škoda říká na kritická slova Christensena a Winding-Sørensena, odpovídá Wintherová diplomaticky: "Nejedná se o podvod a Jon Winding-Sørensen není blázen."

Nicméně zmínka o modelovém ročníku 2026 už v současnosti není na norských stránkách Škody ani importéra Møllera k dohledání, rozlišuje se tu pouze mezi "Enyaqem" a "novým Enyaqem".

Modelová nabídka Škody je v zemi zaslíbené elektromobilům od letošního roku značně okleštěná, v nabídce zůstávají už jen bateriové vozy Enyaq a Elroq. Stránky výrobce sice stále inzerují kombíky Octavia a Superb nebo SUV Kodiaq, jde však o doprodej bez možnosti vůz zadat do konfigurátoru.

 
MH
MILOŠ HRACHpřibližně před 1 měsícem

Asi jsem blázen, ale nechápu, v čem je problém. Například nechápu toto; "Zároveň upozorňuje, že až bude auto jednoho dne v prodeji jako ojetina, bude to vypadat, že je o rok mladší." Co je to za blbost? Snad každý, kdo kupuje auto se zajímá o to, jaký datum první registrace/výroby/uvedení d provozu je uveden v dokumentaci k autu, a ne o jaký modelový rok se podle automobilky jedná.

KB
Karel Bullpřibližně před 1 měsícem

Ty názvy vymyslela fakt hlava...

JK
Jindřich Koudelnýpřibližně před 1 měsícem

největší pozdvižení však v blízké budoucnosti nejspíše způsobí zahájení prodeje ŠKODA Neniyak, až kupující zjistí, že není jak to auto opravit! K tomu spějeme mílovými kroky díky různými nařízeními EK a EU!!

Právě se děje

Další zprávy