Jan Matoušek
1. 5. 2018 9:06
Renault letos slaví 120. narozeniny. Automobilka je to nepochybně inovativní, vždyť například první auto, které získalo pět hvězdiček v nárazových testech Euro NCAP, na kapotě neslo logo diamantu. My jsme se z bohaté historie francouzského výrobce rozhodli podívat na když ne nejzajímavější, tak vysoce zajímavá (a někdy zapomenutá) vozidla. Vybírali jsme přitom jak ze sériových, tak i koncepčních modelů, kterým dominují ostré hatchbacky (nebo také hot hatche).
Renault 5 Turbo
Praotcem všech ostrých hatchbacků je sice Volkswagen Golf GTI, v dějinách této třídy však R5 Turbo zanechalo podobně hluboký dojem. Jednalo se v podstatě o závodní rallye auto přestavěné do silniční podoby, však také prvních 400 kusů vzniklo jen kvůli homologaci pro skupinu 4. S klasickou "pětkou" pak tato verze Turbo měla pramálo společného. Motor uprostřed a pohon zadních kol nahradily motor vpředu a pohon předních kol u standardního modelu. Ona jednotka byla přeplňovaná 1.4 s výkonem 118 kW. Po ukončení výroby homologační série se R5 Turbo vyrábělo i dál, načež na něj v roce 1983 navázal model Turbo 2. Ten má stejnou techniku jako Turbo 1, díky výměně specifických dílů za ty z běžného Renaultu 5 je však levnější. Dohromady mělo vzniknout ani ne pět tisíc kusů R5 Turbo.