O více než tři procenta klesla loni výrobci udávaná spotřeba u aut, která se jako nová prodala v Evropě. Zároveň se díky tomu o čtyři gramy na kilometr na 119,3 g/km snížilo množství vypouštěných emisí oxidu uhličitého. Spotřeba a emise CO2 spolu přímo souvisejí.
Značkou s nejmenším množstvím vypouštěných emisí oxidu uhličitého a zároveň nejmenší spotřebou se stal Peugeot. Na pomyslném trůnu tak vystřídal Renault, který klesl na třetí místo. Společnost JATO, která žebříček zveřejnila, monitorovala dvacet nejúspěšnějších značek na evropském trhu.
Peugeoty vypouštěly v roce 2015 jen 103,5 g CO2 na každý kilometr jízdy, což je o 5,8 g lepší výsledek než v roce 2014. Díky za to patří vylepšením u tříválcových motorů, zejména u nejmenšího modelu značky 108 vyráběného v Česku. Velmi nízké emise ale vypouští i rodinný Peugeot 308 (v průměru jen 97,8 g/100 km). V kategorii kompaktních hatchbacků jde o nejúspornější auto s turbodieselovým motorem, jak se můžete přesvědčit v přehledných tabulkách zde.
"Dieselové i benzinové motory Peugeotu dosahují jedny z nejmenších rozdílů mezi homologovanými a reálnými emisemi. Vyvíjíme a už nyní nabízíme také elektromotory a hybridní vozy, které částečně, nebo zcela jezdí na elektřinu," připomíná tisková mluvčí značky Radka Matthey.
Nejlepšího meziročního poklesu emisí (o 6,2 g/km) z dvaceti nejúspěšnějších značek na evropském trhu dosáhla Škoda, která si polepšila z osmého místa v roce 2014 na šestou příčku.
Kompletní žebříček dvaceti největších značek na evropském trhu podle průměrně vypouštěných emisí na jeden prodaný vůz v roce 2015 si můžete prohlédnout níže. Umístění v závorce se týká pořadí z roku 2014. Značka Mini v roce 2014 mezi dvacítku nejúspěšnějších nepatřila, proto u ní loňské údaje chybí.
1. (2.) Peugeot 103,5 g/km -5,8 g/km
2. (3.) Citroën 105,7 -5,1
3. (1.) Renault 105,9 -2,4
4. (4.) Toyota 107,7 -4,9
5. (5.) Nissan 114,3 +0,5
6. (8.) Škoda 115,4 -6,2
7. (6.) Seat 116,8 -0,6
8. (x.) Mini 117,0 x
9. (7.) Fiat 117,8 +0,3
9. (10.) Volkswagen 117,8 -5,6
11. (9.) Ford 118,1 -3,6
12. (12.) Dacia 121,9 -3,8
13. (13.) Volvo 123,8 -2,6
14. (16.) Opel 126,3 -3,9
15. (18.) Audi 127,3 -5,0
16. (14.) Mazda 127,4 -1,4
17. (15.) Hyundai 127,5 -2,3
18. (17.) Kia 127,7 -3,2
19. (19.) BMW 128,0 -5,0
20. (20.) Mercedes 128,2 -5,3
Kliknutím na aktivní jméno značky získáte přístup k podrobným a exkluzivním informacím o většině jejích modelů na českém trhu včetně ceníků a podrobných testů.
Výrazné zlepšení Škody má na svědomí zejména mezigenerační snížení spotřeby a množství emisí u modelu Fabia. Zatímco v roce 2014 průměrná v Evropě nově prodaná fabia vypouštěla 121,6 g/km CO2, v roce 2015 to bylo jen 107,1 g. Vozy Fabia se přitom na všech prodaných modelech značky podílely více než čtvrtinou.
Zajímavý je i pohled na jednotlivé kategorie nových aut napříč výrobci. Podle očekávání nejméně emisí vypouštějí minivozy (104,1 g/km), ale odstup o něco větších aut velikosti Fabie (107,6 g/km), nebo rodinných kompaktů typu VW Golf (110,6 g/km) je minimální. Nejžravějšími a nejvíc znečisťujícími segmenty jsou SUV (143,7 g/km), sportovní auta (154,8 g/km) a luxusní limuzíny (182,6 g/km).