Hodnota Tesly je podle žebříčku Kantar BrandZ 75,933 miliardy dolarů, což je v přepočtu skoro 1,8 bilionu korun. Nejde přitom jen o samotnou hodnotu firmy, při oceňování bere výzkumná agentura Kantar do úvahy i to, jak firmu vnímají zákazníci. Čím větší navázání na ně daná firma má, tím vyšší hodnoty dosahuje. "Silná afinita (blízkost či vzájemný vztah - pozn. red.) ke značce je základem ochoty zákazníků platit a nikdy nebyla pro organizace, které chtějí kompenzovat prudce rostoucí inflaci, tak důležitá," shrnuje vedoucí Kantar BrandZ Martin Guerrieria.
Tesla patří také mezi největší skokany letošního žebříčku: z loňského 47. místa se dokázala posunout na letošní 29. pozici a nechala za sebou třeba Netflix, Samsung nebo TikTok. Ještě v roce 2020 přitom automobilka mezi stovkou nejhodnotnějších vůbec nefigurovala. Podle Kantaru odráží pozice firmy Elona Muska celosvětový trend prodeje elektromobilů.
Vzrostla i celková hodnota deseti nejhodnotnějších značek celého automobilového sektoru. Oproti loňskému roku o 34 procent na více než 230 miliard dolarů. "Hodnota narostla navzdory problémům s dodávkami čipů a díky budoucnosti ležící v elektromobilech," tvrdí šéfka globálního ohodnocení Kantar BrandZ Amandine Baventová.
Ta také upozorňuje na jedinou novou značku v desítce nejhodnotnějších automobilek, čínský BYD, což je zkratka pro Build Your Dreams (v překladu "postav své sny"). Ten je nejen největším čínským výrobcem elektromobilů, ale letos v březnu také ukončil jako jeden z prvních produkci čistě spalovacích automobilů. Vedle elektromobilů se soustředí na plug-in hybridy, obě kategorie vozidel jsou v Číně při nákupu dotované.
Čínský výrobce vystřídal mezi deseti nejhodnotnějšími automobilkami Nissan, který naopak z pořadí úplně vypadl. Zbylých devět značek bylo v žebříčku i loni, přičemž pouze Ford a Honda si prohodily svá místa. Na desítku nejhodnotnějších automobilek světa se můžete podívat do galerie v úvodu článku.
Pokud se vrátíme zpět mezi sto absolutně nejhodnotnějších značek světa, vedle Tesly tam jsou z automobilek už jen celkově na 66. příčce umístěná Toyota, 70. Mercedes-Benz a 76. BMW. Všechny tři značky si o něco málo pohoršily, přestože jejich celková hodnota stoupla. Toyota se pak zároveň stala v hodnocení Kantaru "nejudržitelnější" automobilkou.
V rámci hodnocení udržitelnosti přitom nejde jen o to, jak se značka chová ve vztahu k životnímu prostředí, ale i ve vztahu ke společnosti, to znamená mimo jiné třeba i k zaměstnancům. Mezi celkově nejudržitelnější značky (lídrem je v tomto ohledu Microsoft) však Toyota nepronikla.
Značkou s celkově největší hodnotou se pro rok 2022 stal Apple. Jeho hodnota dosahuje 947 miliard dolarů a je tedy nejblíže tomu, stát se první značkou jejíž hodnota překročí bilion dolarů. Druhý je Google s hodnotou přes 819,5 miliardy dolarů a třetí loňský vítěz žebříčku, Amazon s hodnotou skoro 706 miliard dolarů. Hodnota stovky nejcennějších značek v žebříčku Kantar BrandZ dosahuje 8,7 bilionu dolarů, o 23 procent více než loni, přičemž poprvé se žebříček nejhodnotnějších značek objevil v roce 2006.