Zpátky do doby žigulíku. Zjednodušená verze Lady Granta nemá ani ochranu před zloději

Jan Matoušek Jan Matoušek
13. 6. 2022 12:12
Automobily Lada se vracejí do dob žigulíků. AvtoVAZ minulý týden obnovil výrobu modelu Granta, ovšem s výrazně osekanou výbavou. Spekulovalo se o tom, jaké prvky auto nakonec dostane, informace od dealerů ruské automobilky ale překonaly i ty nejméně optimistické předpoklady.
Lada Granta, ilustrační snímek.
Lada Granta, ilustrační snímek. | Foto: AvtoVAZ

Už minulý týden bylo podle informací mnoha ruských médií jasné, že Lada Granta Classic 22, jak zjednodušenou verzi označuje samotný AvtoVAZ, přijde o airbagy, ABS, ESP nebo systém nouzového volání ERA-GLONASS. Magazín Autorevju však s odkazem na dealery automobilky z Toljatti také informuje, že Granta v nové základní verzi nemá ani předpínače předních bezpečnostních pásů a imobilizér, který brání nastartování motoru nesprávným klíčem a platí tak za základní ochranu auta proti krádeži. S trochou nadsázky se tak Lada vrací do éry žigulíku, protože elektronická výbava byla zredukována na skutečné minimum.

Automobilka však v tiskové zprávě zveřejněné minulý týden o chybějících prvcích nemluví, naopak zdůrazňuje, že v porovnání s výbavou Classic z dob před krizí způsobenou invazí Ruska na Ukrajinu a následnými světovými sankcemi, má teď i základní model vyšší palubní komfort. Součástí výbavy jsou posilovač řízení, elektrické stahování předních oken, vyhřívaná a elektricky ovládaná zrcátka, centrální zamykání, úchyty ISOFIX, palubní počítač, příprava pro rádio, denní svícení nebo 14palcová kola s okrasnými kryty. Ochrana posádky i před zloději byla ale zredukována na naprosté minimum.

Prodejci Lady také potvrdili původní zprávy o tom, že pohonná jednotka nebude plnit jako doposud normu Euro 5, ale díky úlevám z ruských zákonů, které přišly jako reakce na mezinárodní sankce, jen Euro 2. To je emisní standard platný v Evropě koncem 90. let. Samotná zážehová šestnáctistovka má stejně jako doposud 66 kW a manuální pětistupňovou převodovku. V tomto ohledu se také nic nezměnilo.

Dle očekávání klesla cena zjednodušené varianty. Sedan stojí od 675 900 rublů, což je v přepočtu zhruba čtvrt milionu korun. Je to o trochu více, než hovořily původní odhady médií, zároveň ale o 85 600 rublů méně než u verze Classic před krizí a o 52 tisíc rublů méně než u někdejší základní verze Standard. Ceny platí pro sedan, liftback a kombi zatím cenovku nemají. Hatchback, který byl nejméně oblíbený, v obnovené nabídce nefiguruje.

Vedle výbavy Classic 22 se v cenících prodejců nadále objevují i lépe vybavené modely Luxe a Luxe Prestige, které mají nadále i ABS nebo airbagy. Navíc se nabízí i se silnějšími motory s výkonem 72 nebo 78 kW: slabší má auto, silnější manuál. Autorevju ale podotýká, že se jedná o auta ze skladových zásob a obnovení výbavy lépe vybavených provedení zatím potvrzeno nebylo.

Naopak Lada Niva ve verzích Legend i Travel (druhá jmenovaná vychází z modernějšího Chevroletu Niva, první má základ v původním 45 let starém modelu) se na výrobní pásy vrátí nejspíše v červenci. Půjde podobně jako u Granty o verzi bez elektronické výbavy. Obnovit produkci dalších modelů - Vesty, Xray a Largusu - bude zřejmě o dost složitější. Všechny tři totiž ve velkém spoléhaly na techniku Renaultu, Largus je dokonce přeznačenou verzí prvního Loganu MCV, který se ale z Ruska před několika týdny úplně stáhl a svůj podíl v AvtoVAZu převedl na výzkumný institut NAMI. U SUV Xray se pak spekuluje, že výroba už se ani neobnoví a auto skončí.

Duster bude vyrábět Lada

Naopak novinkou v nabídce Lady by se měla stát "její" verze oblíbeného SUV Renault Duster. To se vyrábělo v moskevské továrně francouzské automobilky, s některými změnami by se tak mělo přesunout do Toljatti. Jednou z často zmiňovaných úprav bude jiný motor, místo francouzských jednotek se totiž může do útrob montovat ruská osmnáctistovka o výkonu 90 kW. Silnější jednotku AvtoVAZ na skladě nemá.

Problémem může podle webu Gazeta být jednak převodovka, a jednak pohon všech kol. Není totiž jisté, jestli Rusové dovedou nahradit francouzský systém (je výrazně odlišný od toho v Ladě Niva), přičemž bez pohonu všech kol je prodejní potenciál Dusteru velice nízký. Až 94 procent všech loni prodaných Dusterů mělo čtyřkolku. Lada Duster ale na trh nepřijde hned, podle odhadů by se tak mělo stát nejdříve koncem příštího roku.

Problémy s díly ale neřeší jen AvtoVAZ. Podobně je na tom i UAZ, který má problémy především s dodávkami ABS. Ty pro něj vyráběl německý Bosch, teď se hledá nový dodavatel. Podobně jsou na tom i automobily Lada. Ruský magazín Za rulem píše, že pro UAZ bude protiblokovací systém brzd dodávat čínská firma APG (čínské komponenty by se měly objevit i v Ladách), ovšem jak dodává web Gazeta, přechod na nového dodavatele zabere devět až dvanáct měsíců. Do té doby budou i nové modely UAZ bez ABS, stejně jako bez systému nouzového volání a dalších elektronických komponentů.

Výroba SUV Patriot, podobně jako klasické buchanky, dnes známé pod zkratkou SGR, by měla být v Uljanovsku obnovena v červenci. Motory pak ale podobně jako v Ladách budou plnit jen některou z nižších emisních norem. Třeba z buchanky to tak spolu s absencí některých prvků výbavy udělá ještě větší "moderní veterán" než doposud.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 6 hodinami

Řecko bojuje s lesními požáry, během jediného dne jich vypuklo padesát

V Řecku za posledních 24 hodin vypuklo přes 50 lesních požárů. Informoval o tom v pondělí večer deník Kathimerini. Během dne se podařilo dostat pod kontrolu požár, který vypukl zhruba 50 kilometrů od Atén a vyžádal si evakuaci jedné menší obce. Mimo kontrolu hasičů je požár u města Delfi ve středním Řecku.

Hasiči za posledních 24 hodin zaznamenali vznik 52 lesních požárů, uvedl jejich mluvčí. Ve velké části země, a to včetně regionu kolem Atén, zůstává velmi vysoké riziko vzniku požárů kvůli vysokým teplotám a silnému větru. Do boje s ohněm dnes řečtí hasiči nasadili také letadla a helikoptéry.

S rozsáhlým požárem u města Dilesi v pondělí bojovalo na 100 hasičů a čtyři letadla. Část obyvatel byla kvůli tomu evakuovaná. Podle večerních informací se ale požár podařilo dostat pod kontrolu. Večer pak vypukl požár u města Delfi, který donutil k odchodu například obyvatele jednoho místního kláštera. Zasahuje tam na 50 hasičů.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 8 hodinami

Na západě Uzbekistánu vyšli lidé do ulic, během protestů zemřelo 18 lidí

Osmnáct lidí přišlo o život a nejméně 243 bylo zraněno při protestech, které se o víkendu odehrály v Karakalpatské autonomní republice v Uzbekistánu. Oznámila to dnes místní generální prokuratura. Úřady také zadržely více než 500 účastníků nepokojů. Agentura Reuters označila události posledních dnů za nejhorší násilnosti v této středoasijské zemi za posledních 17 let.

"Během masových nepokojů v Nukusu ve dnech 1. a 2. července zahynulo 18 lidí, různě závažná zranění utrpělo 243 občanů, včetně 38 příslušníků bezpečnostních složek," řekl uzbecké zpravodajské televizi mluvčí generální prokuratury Abror Mamatov. Nukus je správním střediskem autonomní republiky. Mezi mrtvými je 14 civilistů a čtyři členové bezpečnostních složek, uvedla s odvoláním na úřady agentura AP.

Dva exiloví opoziční politici, kteří jsou v kontaktu s lidmi na místě, se domnívají, že skutečný počet obětí je mnohem vyšší. Agentura Reuters poznamenala, že počet mrtvých nebylo možné nezávisle ověřit. Uzbecký server Daryo.uz citoval šéfa karakalpatského ministerstva zdravotnictví, podle kterého jsou nemocnice v Nukusu plné pacientů zraněných při střetech s policií. "Hospitalizovaných byly tisíce, podstupují léčbu," řekl.

Při nepovolených demonstracích a následných nepokojích v Nukusu úřady zadržely 516 lidí. Z nich některé po správním řízení propustily na svobodu, uvedl velitel národní gardy Uzbekistánu Davron Džumanijazov, kterého citovala agentura Interfax. Ta připomněla dřívější prohlášení úřadů, že zadržely skupinu organizátorů nepokojů a obvinily je z pokusu o převzetí moci.

Zdroj: ČTK
před 8 hodinami

Čeští basketbalisté vyhráli v Litvě 83:72 a jsou v další fázi boje o MS

Čeští basketbalisté porazili v závěrečném kole základní skupiny F v Klajpedě domácí Litvu 83:72 a postoupili do další fáze kvalifikace o mistrovství světa 2023.

Soupeři, který dosud vyhrál všech pět duelů, připravili první porážku a mohou se spolu s ním těšit na další duely s Francií, Černou Horou a Maďarskem. Doplní je ještě Bosna a Hercegovina, která zdolala Bulharsko 76:73. Tomáš Satoranský přispěl k výhře jako nejlepší střelec utkání 21 body.

Češi dokázali proti Litevcům ukončit devítizápasovou šňůru neúspěchu a vyhráli nad nimi poprvé od 27. srpna 2006, kdy v přípravě v Opavě zvítězili 85:79. V soutěžním zápasem je porazili naposledy 21. června 1999 na mistrovství Evropy v Dijonu (78:62).

V kvalifikaci budou Češi pokračovat 24. a 27. srpna, předtím je čekají v Pardubicích a Hamburku přípravné turnaje na zářijový Eurobasket v Praze a případně v Berlíně.

Kvalifikace basketbalistů o postup na mistrovství světa 2023 - skupina F:

Litva - Česko 72:83 (13:23, 32:45, 52:61)

Nejvíce bodů Litvy: Brazdeikis 13, Grigonis 11, Masiulis 10.

Sestava ČR: Satoranský 21, J. Bohačík 9, Balvín 8, Hruban 3, Kříž - Kyzlink 18, Auda 14, Jelínek 10, Peterka, Sehnal.

Fauly: 27:26. Trestné hody: 28/20 - 23/14. Trojky: 8:5. Doskoky: 31:38.

Bosna a Hercegovina - Bulharsko 76:73.

Konečná tabulka:

1. Litva 6 5 1 462:421 11
2. ČR 6 3 3 485:483 9
3. Bosna a Hercegovina 6 3 3 472:486 9
4. Bulharsko 6 1 5 446:475 7

 

Zdroj: ČTK
Další zprávy