Na český trh brzy vstoupí čínské elektromobily. Budou první s cenou pod půl milionu korun

Radek Pecák Radek Pecák
9. 9. 2016 10:10
Necelých 450 000 Kč budou stát čínské elektromobily, jejichž prodej hodlá slovenský dovozce zahájit v Česku i na Slovensku v polovině října. Jedná se o dvoumístné městské vozidlo, které má dojezd zhruba sto dvacet kilometrů a z domácí elektrické zásuvky se dobije během pěti hodin.
Design světlometů připomíná oči ze světa zvířat.
Design světlometů připomíná oči ze světa zvířat. | Foto: Geely

Zejména bohatou standardní výbavou hodlá čínská firma Shandong Xindayang Electric Vehicle zaujmout zákazníky, kteří mají zájem o malý elektromobil pro jízdy ve městě.

I když název automobilky je v tuzemsku zcela neznámý, zasvěcenci vědí, že tuto značku vlastní čínská značka Geely, která má ve svém firemním portfoliu dokonce i švédské Volvo.

Ve voze je poměrně bohatá komfortní výbava.
Ve voze je poměrně bohatá komfortní výbava. | Foto: Geely

Vůz s označením ZD se má od poloviny října, kdy odstartuje prodej, stát nejlevnějším sériově vyráběným elektromobilem na našem trhu. Cena je už stanovena na částku 449 900 Kč.

Auto je velikostně na úrovni vozu Smart Fortwo. Na délku měří 2763 milimetrů. Objem zavazadlového prostoru má solidní hodnotu 300 litrů. Maximální výkon elektromotoru je 18 kW (24 koní), což stačí na udělení maximální rychlosti 80 kilometrů v hodině.

Kapacita akumulátoru je 11,5 kWh a zcela vybitý se naplno nabije z domácí zásuvky 230 Voltů během 5–6 hodin. Mělo by v něm být dost energie na ujetí zhruba 120 kilometrů.

Vzhledem k tomu, že vůz není hologován jako běžný silniční automobil, nýbrž jako čtyřkolka, nemusí v jeho výbavě být airbagy, a dokonce ani elektronická stabilizace.

Rozměry vozu jsou velice kompaktní.
Rozměry vozu jsou velice kompaktní. | Foto: Geely


Na druhou stranu má ale bohatou komfortní výbavu. Například se uvnitř nachází klimatizace, navigace, elektricky ovládaná okna, posilovač řízení, kožené sedačky i volant a kola z lehkých slitin.

Prvním typem prodávaným na českém trhu se podle Branislava Kocpera, což je jednatel firmy vlastnící oficiální zastoupení pro Česko a Slovensko, stane vůz s označením ZD D1. Příští rok se začne dovážet i luxusněji vybavený typ D2, který má také baterii s větší kapacitou. Na rok 2018 se chystá dokonce čtyřmístná verze.

Typ ZD D1 je určen rovněž pro městské sdílení vozidel. V takovém případě bude vždy nalakován žlutě.

Kocper předpokládá, že během příštího roku se v České republice prodá kolem 150 kusů těchto vozů, na Slovensku přibližně stovka. Pokud bude o vůz, který se kompletně montuje v Číně, větší zájem, mohla by se cena dostat ještě níže.

V současnosti je nejlevnějším elektromobilem na českém trhu s novými vozy Volkswagen e-Up!. Stojí nejméně 619 900 Kč. Jeho test a veškeré technické informace najdete zde.
  

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Aktualizováno před 12 minutami

Salač odstartuje do Velké ceny San Marina z předposlední řady

Filipu Salačovi kvalifikace na Velkou cenu San Marina silničních motocyklů nevyšla, do nedělního závodu Moto3 odstartuje z předposlední deváté řady. Devatenáctiletý český jezdec byl klasifikován na 26. místě, což je jeho nejhorší kvalifikační výsledek od Malajsie v listopadu 2019.

Salač po vydařeném pátku, kdy v trénincích figuroval v nejlepší desítce, nedokázal v dnešním třetím tréninku na rozdíl od většiny soupeřů zrychlit a musel už do první části kvalifikace. V ní obsadil dvanácté místo a do druhé části pro nejrychlejších osmnáct nepostoupil.

Salačův tým zvolil stejnou strategii jako ve třetím tréninku, vyjel na použitých pneumatikách. "Jen abych si to objel a zjistil, jaké jsou podmínky na trati a jak funguje tlak na té teplotě, jaká zrovna je. Pak jsme dali nové pneumatiky, první kolo jsem měl docela dobře rozjeté, ale pak jsem dostal highsider, tím to kolo pro mě skončilo," popsal.

Ve druhém si prožil totéž. "Bylo ještě rychlejší, ale bohužel jsem dostal další highsider a vyjel jsem mimo track limits. To kolo jsem dojel, myslím si, že i čas by stačil na postup do Q2. Když jsem najížděl do posledního kola, měl jsem dobrý pocit, že to vyjde, ale zase tam byla žlutá vlajka," uvedl. "Kvalifikaci jsme tedy opět prokaučovali, ale myslím si, že není nic ztraceného. Jsem tady hodně silný, dovedu jet rychle sám, to je důležité. Už se těším na zítřejší závod, bude to stíhací jízda," dodal Salač.

V italském Misanu se na prvních čtyřech místech nejslabší třídy seřadili domácí jezdci, třetí pole position v sezoně vybojoval Romano Fenati.

Kvalifikace na Velkou cenu San Marina, závod mistrovství světa silničních motocyklů v Misanu:

Moto3: 1. Fenati (It./Husqvarna) 1:41,756, 2. Foggia (It./Honda) -0,257, 3. Antonelli (It./KTM) -0,264, …26. Salač (ČR/KTM) nepostoupil do druhé části kvalifikace.

Moto2: 1. R. Fernández (Šp./Kalex) 1:36,264, 2. Lowes (Brit./Kalex) -0,351, 3. A. Fernández (Šp./Kalex) -0,524.

MotoGP: 1. Bagnaia (It./Ducati) 1:31,065, 2. Miller (Austr./Ducati) -0,249, 3. Quartararo (Fr./Yamaha) -0,302.

Další zprávy