Plán na zavedení mýtného na německých dálnicích pro osobní automobily, který je momentálně u ledu, by se opět mohl dostat do hry. Deník Bild informuje, že Evropská komise připravila kompromisní návrh, který by to umožnil a zároveň by byl v souladu s unijním právem.
Německo chce zpoplatnit své dálnice pro osobní auta, jeho plány na to, aby se německým řidičům poplatky kompenzovaly, však řada zemí označovala za nepřípustnou diskriminaci.
Dálniční mýtné pro osobní auta mělo v Německu původně platit od počátku letošního roku a jeho výše se měla pohybovat mezi 22 a 130 eury (600 a 3500 korunami) ročně podle ekologické náročnosti provozu auta. Německým řidičům se měla o výši mýtného snížit daň z vlastnictví motorového vozidla, takže by poplatky reálně postihly pouze zahraniční motoristy.
Návrh řada zemí EU považovala za diskriminační a po kritice ze strany Evropské komise odložilo německé ministerstvo dopravy zpoplatnění dálnic na neurčito. Nyní však komise přišla s návrhem, který by umožnil zátěž pro německé řidiče snížit. Podle ní by Berlín mohl zavedení mýtného kompenzovat snížením spotřební daně z pohonných hmot nebo zvýšením paušálu za dopravu do práce, který si mohou lidé v Německu odečíst z daní.
Podle komise by takový postup nebyl diskriminační, protože by se vztahoval na všechny, kdo v Německu nakoupí pohonné hmoty, nebo na všechny, kdo v zemi platí daně, bez ohledu na jejich národnost. Nejvíc by na něm přitom vydělali němečtí občané.
Německé ministerstvo dopravy se zatím k návrhu komise nevyjádřilo. Ministr Alexander Dobrindt v minulosti opakovaně vyjadřoval přesvědčení, že už jeho původní návrh je v souladu s unijním právem. Argumentoval přitom tím, že každá země může sama rozhodovat o výši svých daní.
Zpoplatnění německých dálnic pro zahraniční řidiče je dlouhodobé téma bavorské Křesťanskosociální unie (CSU). Strana považuje za nespravedlivé, že němečtí řidiči při cestách do většiny sousedních zemí musí platit dálniční poplatky, jízda po německých dálnicích je přitom pro osobní auta zdarma. Němečtí motoristé však musí domácí silniční síť financovat prostřednictvím daně z vlastnictví motorového vozidla.
Nový návrh ale možná opět vzbudí bouřlivou diskusi. Současně se totiž v médiích objevily zprávy o požadavku pěti německých spolkových zemí na zvýšení spotřební daně z nafty, omezení povolené rychlosti v centru měst a zavedení povinných kvót pro automobilky na produkci elektromobilů. Reagují tak na skandál s falšováním údajů o emisích u vozů koncernu Volkswagen.
Země, které leží na severozápadě Německa, nyní požadují, aby se spotřební daň z nafty zvýšila na stejnou úroveň, jako je u benzinu. V současnosti odvádějí němečtí motoristé z litru benzinu daň ve výši 67 eurocentů (18,10 Kč), z litru nafty 48,6 eurocentu (13,15 Kč). V Česku činí spotřební daň z benzinu 12,80 Kč za litr, daň z nafty 10,90 Kč za litr.
Kromě srovnání daňového zatížení benzinu a nafty spolkové země žádají, aby se v centrech měst snížila povolená rychlost na 30 kilometrů v hodině. Automobilky by podle nich také měly mít stanovený minimální podíl, jakou část jejich produkce musí tvořit elektromobily.