Máme koupit "zelené" pneumatiky? Dobře vybírejte

Radek Pecák Radek Pecák
29. 3. 2011 12:15
Schopnosti některých ekologických pneumatik se liší i v závislosti na rozměru
Foto: Aktuálně.cz

Nastává doba "zelených" pneumatik. Děje se tak o rok dříve, než začne platit v Evropské unii povinnost výrobců označovat prodávané pneumatiky ekologickým štítkem, podobně jako je tomu u praček či ledniček. V nabídce pneushopů se objevuje čím dál více plášťů, které mají v názvu nějaký přívlastek naznačující jejich šetrnost k životnímu prostředí.

Zároveň s tím se objevuje čím dále více diskusí o tom, zda daní za ušetřené palivo nebudou zhoršené jízdní vlastnosti, zejména na mokré vozovce, a také větší valivý hluk.

Štítek je podobný tomu na pračkách
Štítek je podobný tomu na pračkách | Foto: Aktuálně.cz

Tvůrci každé nové pneumatiky samozřejmě vždy lavírují, které z požadovaných vlastností dát přednost a kterou tak trochu odsunout do pozadí. Pneumatika z tvrdší směsi logicky sice více vydrží, ale zase bude mít v řadě jízdních situací horší vlastnosti a naopak.

Jenže snaha o zavedení co nejeokologičtějších pneumatik je logická.  Ke snížení emisí CO2 již přispěli výrobci motorů, kteří v posledních pěti letech výrazně snížili žíznivost motorů, také karosérie produkované automobilkami jsou lehčí, takže řada je teď na výrobcích pneumatik.

Příští rok bude štítek

Spotřebu lze snížit tím, že nové pneumatiky budou mít oproti těm stávajícím nižší valivý odpor. Pneumatiky totiž na celkovou spotřebu vozu mají vliv asi 20-30 procent.

Opatření by podle evropských komisařů v konečném důsledku mělo do 11 let ročně snížit spotřebu pohonných hmot v Evropě o 6,6 milionů tun. Také oxidu uhličitého by mohlo být každý rok o čtyři miliony tun v evropském ovzduší méně.

Zákazník se ze štítku dozví,  jakou měrou pneumatika přispívá k úspoře pohonných hmot, a tedy k nižšímu množství do ovzduší vypouštěného CO2, dále také to, jaký hluk při svém odvalování po silnici vydává, a třetím údajem je její schopnost udržet se na mokrém povrchu. Na štítku bude vždy stupnice od A (nejlepší) až po G (nejhorší).

V tom je právě onen kámen úrazu. Obvykle totiž platí, že čím více pneumatika přispívá k úsporám paliva a navíc ještě dlouho vydrží v provozu, tím horší vlastnosti má při jízdě v dešti.

Tento parametr má přitom při testech letních pneumatik, které každoročně dělají různé autokluby či spotřebitelské organizace, při celkovém hodnocení největší váhu ze všech.

Výsledky na mokru jsou nejdůležitější

Konkrétně jde o čtyřicet procent, zatímco výsledky při jízdě na suchu mají dvacetiprocentní váhu, stejně jako rychlost opotřebení. Zbývajících dvacet procent celkové známky napůl dotvoří produkovaný hluk a vliv na spotřebu paliva.

Toto je vítěz testu
Toto je vítěz testu | Foto: Aktuálně.cz

Výsledky testů pneumatik pro letošní letní sezonu ukazují, že ještě ne všichni výrobci už zvládli vyrobit takovou pneumatiku, která by byla zároveň ekologická a zároveň bezpečná při jízdě na mokru. U některých firem navíc podle výsledků testů panují rozdíly mezi parametry dosahovanými stejným typem pneumatiky, avšak v různé velikosti, případně rozdílném rychlostním a nosnostním indexu.

Německá síť stanic technické kontroly GTÜ, na rozdíl od tradičního testu ADAC, který se zabývá pneumatikami pro malé a středně velké osobní automobily, otestovala takzvané ekologické pneumatiky pro větší vozy. Konkrétně šlo o rozměr 205/55 R16 91 V.

Continental ContiPremium Contact 2 jsou premiantem 

Zjistila, že nejlepších výsledků (celkově i při jízdě na vodě) dosahují pneumatiky Continental ContiPremium Contact 2, které zvítězily i v testu malých pneuamatik ADAC bez rozdílu určení. Podstatně se ale lišil výsledek  testu dalších známých "ekopneu" Michelin Energy Saver.

Ve velkém rozměru Micheliny nedosahovaly tak skvělých výsledků
Ve velkém rozměru Micheliny nedosahovaly tak skvělých výsledků | Foto: Aktuálně.cz

V testu ADAC, která se zabýval rozměrem 175/65 R 14 T, byly třetí s hodnocením  "dobré", v testu pneumatik rozměru 195/65 R 15 V už byly jen "uspokojivé" a v testu GTÜ velkých pneumatik dopadly ze sedmi hodnocených "zelených" pneumatik úplně nejhůře  a byly pouze "doporučené s výhradami". Zradil je právě výsledek v testu jízdy na mokré vozovce.

Přitom to, že i ekologické pneumatiky mohou být za deště dostatečně bezpečné, dokázaly vítězné Continentaly. Ze všech zúčastněných docílily v této disciplíně nejlepšího výsledku a porazily i všechny zúčastněné takzvané normální pneumatiky. Převedeno do hodnot v jednotkách SI to vypadalo takto: Zatímco auto obuté do gum Continental ContiPremiumContact 2 zabrzdilo již na 58 metrech, vůz s pneumatikami Dayton D110 zůstal stát až po 80 metrech. Rozdíl je tedy plných 22 metrů.

Ve vzdálenosti 58 metrů, kde vůz obutý do "kontintentálek" už stál, naměřili autu s plášti Dayton stále ještě rychlost 47 km/hod.

 

Právě se děje

Další zprávy