Mají 5*, ale Američanům to nestačí. Volvo je výjimkou

Radek Pecák Radek Pecák
31. 8. 2012 4:56
Americký test simuluje například typ nehody, při které zahynul Ivan Hlinka
Foto: Aktuálně.cz

Pět aut ze šesti během posledních nárazových testů, které provedla v posledním srpnovém týdnu nezávislá instituce EuroNCAP, získalo pětihvězdičkové hodnocení.

Do skupiny aut s nejvyšší úrovní bezpečnosti tak přibylo Audi A3, Ford B-Max, Renault Clio, Kia Cee´d a Volvo V40. Poslední hodnocený vůz, pickup Isusu D-Max získal sice jen čtyřhvězdičkové ohodnocení, ale ani on v testech nijak podstatně nepropadal.

Při klasickém nárazovém testu získalo 5 hvězdiček i nové Audi A3
Při klasickém nárazovém testu získalo 5 hvězdiček i nové Audi A3 | Foto: Aktuálně.cz

Volvo V40 získalo díky airbagu zabudovanému v kapotě dokonce rekordní 88procentní bodové ohodnocení za ochranu chodců.

Současně mu jen dvě procenta chyběla k dosažení stoprocentního počtu bodů za ochranu dospělých cestujících. Přes hranici 90 procent v této kategorii se navíc dostaly i Audi A3 a Ford B-Max, Cee´du k jejímu dosažení chyběl pouhý jediný procentní bod.

Naráží se na pevnou překážku

Přesto všechny testy podle amerického bezpečnostního institutu (IIHS) nezaručují, že jsou současně vyráběné automobily bezpečné.

Dokonce i prémiové automobily vyráběné v Německu byly velmi špatně hodnoceny po provedení nového typu testu.

Auta v Evropě úspěšně procházejí i testem při nárazu na kůl. Dokonce i Ford B-max bez středového sloupku
Auta v Evropě úspěšně procházejí i testem při nárazu na kůl. Dokonce i Ford B-max bez středového sloupku | Foto: Aktuálně.cz

Zatímco čelní náraz podle metodiky EuroNCAP je prováděn v rychlosti 64 kilometrů v hodině, kdy auto narazí 40procentní částí přídě do deformovatelné překážky, u nového amerického testu je vůz rozjet na stejnou 64kilometrovou rychlost a poté narazí jen 25procentní částí na kraji přídě do pevné překážky. Oba typy testů samozřejmě směřují na stranu řidiče.

Americký test simuluje situaci, kdy přední roh vozu narazí například na kůl, strom nebo do jiného vozu. Při podobném typu nehody například zahynul reprezentační trenér Ivan Hlinka. Ten se tehdy srazil s nákladním vozem Avia.

V USA podle statistik při čelních nárazech stále ročně umírá přes 10 000 lidí, přestože se automobilky předhánějí v tvrzeních o zvyšující se bezpečnosti jejich výrobků.

Volvo S60 dopadlo v novém americkém testu nejlépe
Volvo S60 dopadlo v novém americkém testu nejlépe | Foto: Aktuálně.cz

Hodnoceno bylo 11 aut a pouze Acura TL a Volvo S60 získaly hodnocení „dobré," Infiniti G byly hodnoceny jako „přijatelné."

Zatím se testovala se jen luxusní auta

Acura TSX, BMW řady 3, Lincoln MKZ a Volkswagen CC byly ohodnoceny v kategorii „kritické." Dokonce jako nedostatečně chránící byly Mercedes-Benz třídy C, Lexus IS 250/350, Audi A4 a Lexus ES 350.  

Testům se podrobily pouze luxusnější typy vozů. Prý proto, že tyto vozy mívají zpravidla v sobě instalovány modernější prvky ochrany než klasické velkosériové automobily.

Nejlepších výsledků dosáhlo Volvo S60. Vnitřní prostor pro cestující byl po změření ve stejném stavu, jako když auto absolvuje klasický test EuroNCAP. Nedošlo ke zhroucení přepážky mezi kabinou, podběhem a motorovým prostorem. Řidič by pak, jak ukázal stav testovací figuríny, mohl z vozu vystoupit nezraněn.

Prostor v kabině zůstal, oproti třeba BMW na úvodním snímku, nenarušen
Prostor v kabině zůstal, oproti třeba BMW na úvodním snímku, nenarušen | Foto: Aktuálně.cz

Oproti tomu Lexus IS měl ve srovnání s Volvem 10krát více narušený interiér. Pravá noha testovací figuríny zůstala zaklíněna pod brzdovým pedálem, podobně jako v Mercedesu třídy C.

Volkswagenu CC po nárazu upadly dveře, u Audi A4 se dveře otevřely.

„Relativně malý přesah představuje velmi závažný typ nehody, protože nemohou být zcela využity veškeré deformační zóny automobilu. Výsledkem testu jsme velmi potěšeni. Naším cílem je vyrábět automobily, které pomohou chránit posádku i v těch nejméně příznivých situacích, jaké mohou v reálném provozu nastat. Tento test potvrzuje, že naše systémy fungují zamýšleným způsobem i tehdy, pokud náraz směřuje pouze na malou část přídě," komentoval výsledek Thomas Broberg, vedoucí bezpečnostní poradce ve společnosti Volvo Car Corporation.

Některé automobilky se zavedení nového druhu testu brání. Vyžadovalo by to prý nákladné a složité úpravy přídí vozů, což by se navíc negativně projevilo i na jízdních vlastnostech.

 

Právě se děje

Další zprávy