Takhle se za socialismu vozili jen papaláši. Tatra byla nejvíc, Západu ale nestačila

Jan Matoušek Jan Matoušek
20. 7. 2024 6:32
Dnes se Tatře daří na poli nákladních aut a čas od času do médií prosáknou spíše přání o tom, že snad jednou by se osobní auta mohla do Kopřivnice vrátit. Právě do období, kdy Tatra ještě dělala osobní vozy, třebaže většinou pro potřeby vládnoucí komunistické strany, se v této galerii vracíme. Připomeňte si limuzíny T603, T613 i T700.
V roce 1963 byl postaven prototyp Tatra 603 A s karosérií sedan. O trošku menší vůz v porovnáni s T603 byl postaven trošku v "americkém stylu", což bylo terčem útoků mnohých kritik. Navazoval ovšem designově na "šestsettrojku", hlavně ve střední části. Typická byla pro něj zadní světelná lišta.
V roce 1963 byl postaven prototyp Tatra 603 A s karosérií sedan. O trošku menší vůz v porovnáni s T603 byl postaven trošku v "americkém stylu", což bylo terčem útoků mnohých kritik. Navazoval ovšem designově na "šestsettrojku", hlavně ve střední části. Typická byla pro něj zadní světelná lišta. | Foto: tatraportal.com, aerotatra.czweb.org, tatramuseum.cz

Hledání nástupce

Ačkoliv Tatra 603 přežila ve výrobě skoro dvacet let, neznamená to, že by v Kopřivnici nehledali nástupce. Už v roce 1963 tak pražská vývojová kancelář postavila prototyp T603 A s klasickou, nikoliv proudnicovou karoserií skoro až amerických tvarů. Ovšem s mnoha odkazy na sériovou "šestsettrojku" a samozřejmě též vzduchem chlazeným osmiválcem. Sériové výroby se ale prototyp nedočkal, stejně jako odvozené kombi v sanitním provedení postavené pro změnu konstrukční kanceláří v Bratislavě.

Ta rovněž v roce 1966 postavila prototyp T603 X podle návrhu Jána Ciny, který měl na rozdíl od T603 A více aerodynamickou karoserii. Ta ale působila docela zastarale i v porovnání se sériovou T603. Vznikla jen limuzína, kombi a kupé existovaly pouze na papíře. Všechny tři zmíněné prototypy ale existují dodnes, sanitní kombi a T603 X jsou také k vidění v kopřivnickém muzeu značky.

 

Právě se děje

Další zprávy