Licenční auta hýbala Evropou. Nejen na Východě jezdila slavná automobilová dvojčata

Petr Korbel
28. 7. 2022 14:10
Češi mají tendenci spojovat licence jen se státy východního bloku, především s ruskou Ladou a rumunskou Dacií. Ve skutečnosti se ale dlouho uplatňovaly i na Západě. Umožňovaly méně vyvinutým a menším zemím, aby si vybudovaly vlastní automobilový průmysl, a také usnadňovaly vstup na trh nováčkům.

Fiat 850 a Seat 850 4 Puertas

Dvoudveřový Fiat 850 z roku 1964 zacelil v nabídce italské značky nebezpečně širokou mezeru, jež zela mezi typy Fiat 600 a 1100. Nový Fiat 850 poháněl kapalinou chlazený čtyřválec uložený vzadu. Vůz nabídl na svou dobu solidní jízdní vlastnosti. V Itálii se montoval do roku 1971. Výroba licenční verze Seat 850 započala ve Španělsku v roce 1966 a skončila až v roce 1974. Od roku 1967 navíc rozšířila nabídku španělského výrobce prodloužená čtyřdveřová verze Seat 850 4 Puertas. Samotný Fiat přitom takový sedan nikdy nenabízel, jeho malá auta s motorem vzadu měla vždy jen jeden pár dveří. Obdobná situace později nastala u kompaktního modelu 127 s pohonem předních kol - zatímco původní italský Fiat 127 měl jen jeden pár bočních dveří, nabídka vozů ze Španělska zahrnovala i verze se čtveřicí bočních dveří.

 

Právě se děje

Další zprávy