Licenční auta hýbala Evropou. Nejen na Východě jezdila slavná automobilová dvojčata

Petr Korbel
28. 7. 2022 14:10
Češi mají tendenci spojovat licence jen se státy východního bloku, především s ruskou Ladou a rumunskou Dacií. Ve skutečnosti se ale dlouho uplatňovaly i na Západě. Umožňovaly méně vyvinutým a menším zemím, aby si vybudovaly vlastní automobilový průmysl, a také usnadňovaly vstup na trh nováčkům.

Renault 5 a FASA Renault 7

Španělské renaulty se od francouzských často lišily jen neznatelně. Například originální Renault 8 dostal moderní kotoučové brzdy na přední i zadní kola, v licenční verzi však byly vzadu bubnové, které se lépe hodí do drsnějších podmínek. Později se ale na Pyrenejském poloostrově vyráběla zvláštnost, která vznikla na základě modelu Renault 5 z roku 1972. "Pětka" byla avantgardní, původně šlo třídveřový hatchback určený hlavně pro městský provoz.

V chudším Španělsku si však málokdo pořizoval auto proto, aby v něm sám jezdil po městě, zato tam přetrvávala značná poptávka po usedlejších rodinných sedanech. A tak FASA-Renault vyráběla v letech 1974 až 1984 z Renaultu 5 odvozený sedan Renault 7. Tento vůz později ovlivnil i francouzský vzor - v roce 1980 se nabídka řady Renault 5 rozšířila o pětidveřový hatchback, přičemž boční dveře byly právě ze španělského Renaultu 7.

 

Právě se děje

Další zprávy