Petr Korbel
28. 7. 2022 14:10
Češi mají tendenci spojovat licence jen se státy východního bloku, především s ruskou Ladou a rumunskou Dacií. Ve skutečnosti se ale dlouho uplatňovaly i na Západě. Umožňovaly méně vyvinutým a menším zemím, aby si vybudovaly vlastní automobilový průmysl, a také usnadňovaly vstup na trh nováčkům.
Fiat 126 a Fiat 126p 650E alias Maluch
Fiat 126 představili Italové v roce 1972. Maličký dvouválcový automobil byl obratný, relativně levný a měl nízkou spotřebu. Licenční výroba v Polsku se rozeběhla v roce 1973. Model Polski Fiat 126p se tentokrát od italského originálu téměř nelišil. Vzhledem k rostoucím nákladům na výrobu v Itálii se po roce 1980 stala polská firma FSM jediným dodavatelem typu 126 pro světovou obchodní síť Fiatu. Byl jí též svěřen další vývoj; výsledkem byla verze Fiat 126p 650E, která se v roce 1984 dočkala ještě řady estetických úprav, zejména větších plastových nárazníků.