Hyundai Casper pravděpodobně neznáte. Jedná se o městský pětidveřový hatchback prodávaný na korejském trhu výhradně se spalovacími motory. Přitom právě Casper ještě před koncem roku zamíří i do Evropy, jen o 23 centimetrů delší a s bateriemi mezi nápravami. Navíc jej koupíte pod jménem Inster, což je složenina anglických slov intimate (důvěrný) a inovation (inovace).
Na délku má novinka 3825 mm, mezi nápravami je pak 2580 mm. Velikostně se Inster řadí na špičku segmentu těch nejmenších, rozvorem ale dokonce přerůstá Citroën C3. To zásadní se ukrývá pod pokličkou, a sice baterka LG s kapacitou 42 nebo 49 kWh a dojezdem přes 300, respektive 355 kilometrů. Na městské a příměstské ježdění ideální.
Elektromotor má 71 nebo 85 kW, záležet bude na kapacitě baterky, takže o vyloženého sprintera nejde. Stovka za 11,7, respektive 10,6 vteřiny je ale pořád lepší, než co nabízí většina miniaut se spalovacím motorem. Oproti konkurenci určitě potěší vyšší nabíjecí výkon až 120 kW stejnosměrným proudem, 11 kW proudem střídavým je takový běžný standard.
Přestože auto využívá jen 400V architekturu, nikoliv dvojnásobek jako větší modely Ioniq na platformě E-GMP, nechybí funkce V2L. To znamená, že z baterky auta půjde nabíjet i elektrické spotřebiče nebo třeba elektrokoloběžky. Proč vlastně Hyundai nepoužil jméno Ioniq 1 či 2? "Jméno Ioniq je jen pro modely s dedikovanou elektrickou platformou, Inster má platformu sdílenou s modelem se spalovacím motorem," vysvětluje Raf Van Nuffel z evropského Hyundaie.
Inster by zákazníky chtěl zaujmout také praktičností. Bude mít třeba posuvná zadní sedadla, kufr se tak z 280 dostane hravě na 351 litrů. Byť tedy na úkor místa před koleny. Toho by podle již zmíněného rozvoru také nemuselo být na svou třídu a v základní poloze sedadel málo. Navíc půjde všechna sedadla, včetně řidičova, sklopit, takže se z vozu dá udělat i malý provizorní karavan.
Palubní deska i vzhledem k dárcovskému vozu vypadá o dost jinak, než jsme u posledních hyundaiů zvyklí. Obě 10,25palcové obrazovky jsou oddělené, multimediální systém je umístěný výše a připomíná volně stojící tablet. Na zaobleném středovém panelu pak nechybí fyzická tlačítka a samostatný panel klimatizace. Modely Ioniq připomínají snad jen pixely na volantu.
Motiv pixelů je mimochodem zjevný i zvenku, kde s ním pracují světla vpředu i vzadu. Na obou koncích jsou také kruhové světlomety, vpředu zahrnující denní svícení. Nebude chybět možnost zaplatit si černé lakování střechy nebo si zvolit až 17palcová litá kola.
"Prodej odstartuje nejprve v Koreji v létě, v Evropě ale začnou ještě letos," řekl novinářům produktový viceprezident evropského Hyundaie Andreas-Christoph Hofmann. Do Česka zamíří první auta na přelomu roku. "Cílem je vyrábět auto pod 25 tisíc eur (asi 620 tisíc korun - pozn. red.) , přesné nacenění zrovna probíhá, ale je to suma, vzhledem k soupeřům, konkurenceschopná," říká dále k ceně. Mimochodem příští rok nabídku doplní verze Cross s robustnějším vzhledem.
Možná trochu nečekaně pak Hofmann reagoval na dotaz ohledně výroby. "Inster se bude vyrábět v Koreji, ale umím si představit, že by se v budoucnu mohl vyrábět v Evropě," řekl. Na starém kontinentu přitom Korejci vyrábějí zatím jen v Nošovicích, evropskou část pak má i Turecko, kde vzniká třeba SUV Bayon.