Kde se Škoda inspirovala? Vzorem pro některé modely byl Land Rover i italský sporťák

Petr Korbel
7. 1. 2019 6:01
Od počátku dějin automobilismu nacházeli výrobci poučení u konkurence. Někdy šlo o koupi licence, jindy o levnější metody: Už Václav Laurin a Václav Klement zorganizovali špionáž v belgické firmě Minerva, aby zjistili, jak se správně vyrábí „šoupátkový“ motor. Na druhou stranu české automobily mnohdy posloužily za vzor jiným. Vzduchem chlazenou Tatru napodobili nejen Němci v modelu „Brouk“, ale také Ukrajinci při konstrukci Záporožce. Polská Syrena zase připomíná Aero Minor. Technologii výroby bloku motoru tlakovým litím hliníku, poprvé uplatněnou při výrobě Škody 1000 MB, si koupil Renault a ostatní ji napodobili.

V přehledu najdete příklady automobilů, které nějakým způsobem ovlivnily poválečné škodovky.

Foto: Wikipedia Commons / Ralf Roletschek / fahrradmonteur.de

Austin Healey 100 a Škoda 450

V roce 1956 vznikl prototyp otevřeného vozidla, jehož karoserii připravili ve vývojové dílně závodu Kvasiny. První pokus se povedl jen částečně, neboť zadání požadovalo využít v maximální míře díly z běžného Spartaka. Následující rok přinesl esteticky mnohem zdařilejší prototyp. Sériová výroba aut se sklápěcí plátěnou střechou se rozeběhla v roce 1958. V následujícím roce se ze Škody 450 stala populární Felicia (na snímku).

 

Právě se děje

Další zprávy